Patricia Romans Fuertes: Ikke-ribosomale peptid syntetaser: produkter og mekanismen bag

Ph.d.-forsvar, fredag den 11. december. Patricia Romans Fuertes.

Patricia Romans Fuertes

Svampe har en stor både negativ og positiv indvirkning på vores samfund på grund af deres evne til at producere sekundære metabolitter (kemiske stoffer, der ikke er direkte involveret i en organismes normale vækst, udvikling eller forplantning). Ikke-ribosomale peptid syntetaser (NRPSer) er multi-modulære enzymer, der syntetiserer nogle af disse stoffer ved hjælp af en mekanisme, der ikke benytter det ribosomale maskineri. Stofferne er af stor værdi på grund af deres bioaktive egenskaber, som for eksempel cytotoksicitet (den celledræbende effekt), som de har over for nogle cancercellelinjer. Derfor er NRPSer og deres produkter vigtige forskningsemner.

I løbet af sit ph.d.-studium har Patricia forsket i NRPSer hos to arter af Fusarium. Det første mål for afhandlingen var anvendelse af molekylære metoder til at relatere produktionen af nogle kendte stoffer til mulige NRPS-gener fundet i F. graminearum og F. solani. Et andet mål var at belyse proteinstrukturen hos en delvis NRPS fundet i F. solani med henblik på at opnå større viden om mekanismen bag disse syntetaser.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 11. december 2015, kl. 13.00
Sted: Bygning 1253, lokale 211. Søauditorierne - Merete Barker Auditoriet
Afhandlingens titel: Non-Ribosomal Peptide synthetases in Fusarium species: Genetic and Functional studies.
Kontaktinformation: Patricia Romans Fuertes, e-mail: fuertes@mbg.au.dk
Lektor Mikko Metsä-Ketelä, Institut for Biokemi, Turku Universitet, Finland
Professor Jens Christian Frisvad, DTU Systembiologi, Institut for Systembiologi, Aalborg Universitet, Danmark
Lektor Charlotte Rohde Knudsen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Lektor Ditlev E. Brodersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Medvejledere:
Professor Henriette Giese, Institut for Kemi og Biovidenskab - Sek. for Bioteknologi, Aalborg Universitet, Danmark
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.