Rasmus Pihl modtager Novo Nordisk Scholarship

Rasmus Pihl er blevet tildelt et Novo Nordisk Scholarship, der giver ham økonomisk støtte under hans specialeprojekt, som udføres under vejledning af professor Poul Nissen og forskningsstipendiat Hanne Poulsen ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik. Stipendiet giver udvalgte, dygtige studerende tid til at hellige sig deres speciale på fuld tid. Rasmus studerer til civilingeniør i kemi og bioteknologi.

Rasmus Pihl modtager et Novo Nordisk Scholarship til at fuldføre sit specialestudium.
Derudover har Rasmus Pihl modtaget Dronning Margrethe II's Rejselegat til et studieophold ved Princeton University i professor Muirs laboratorium, hvor han ses med gruppen (bagerste række, nr. 6 fra venstre) (Foto: C. Todd Reichart, Princeton University, Department of Chemistry). Klik foto for større udgave.

Målet med Rasmus Pihls projekt er at indsætte fluorescerende aminosyrer på specifikke positioner i den molekylære pumpe Na,K-ATPasen, der er et protein, som sidder i cellemembranen og gennem iontransport faciliterer afgørende processer såsom opretholdelse af membranpotentialet samt sekundær transport. På trods af den grundlæggende role som dette enzymer spiller, er der stadig dele af dets mekanisme, der er ukendt. Ved at manipulere cellernes eget maskineri til at inkorporere en fluorescerende aminosyre bliver det muligt at udføre forsøg som eksempelvis single molecule fluorescens, som kan kaste lys over den eksakte cyklus ATPasen gennemgår under sit arbejde.

For tiden opholder Rasmus Pihl sig i øvrigt ved Princeton University som gæstestuderende. Med hjælp fra det videnskabelige personale på Institut for Molekylærbiologi og Genetik er der arrangeret et udlandsophold på Princeton University under vejledning af professor Tom Muir.

Dette ophold er finansieret af Dronning Margrethe II's rejselegat, som Rasmus har modtaget, fordi han har afsluttet sin bacheloruddannelse med ekstraordinært højt karaktergennemsnit, som er fortsat på kandidatstudiet. Ved siden af sit studie har Rasmus Pihl gjort en stor indsats for studiemiljøet på Science and Technology gennem sit flerårige tutorarbejde og gennem sit studiejob i studie- og karrierevejledningen.

Specialestuderende Rasmus Pihl
Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet