Særudgave af Journal of Animal Breeding and Genetics, festskrift til professor Daniel Gianola

I anledning af professor Daniel Gianola fra Wisconsin-Madison University, der er medlem af GenSAPs seniorgruppe og som for nylig er fyldt 70 år, har Journal of Animal Breeding and Genetics publiceret et festskrift til hans ære. Professor Daniel Sorensen fra QGG har bidraget til festskriftet.

Festskriftet med titlen Quantitative and statistical genetics er tidsskriftets fejring af en af pionererne indenfor statistisk genetik i husdyravl.

I deres introduktion beskriver redaktørerne H. Simianer, G.J.M. Rosa og A. Mäki-Tanila professor Gianola som værende "blandt de første til at introducere Bayesiske begreber i kvantitativ genetik og husdyravl", og som senere igen var blandt første til at anvende Markov kæde Monte Carlo algoritmer som et stærkt værktøj i kvantitativ og statistisk genetik.

Artiklerne er bidrag fra kolleger og venner, og redaktørerne fremhæver især Daniel Sorensens og Gustavo de los Campos' artikel, hvori de i et helikopterperspektiv giver en oversigt over professor Gianolas livslange bidrag til forskningsfeltet.

For at fejre professor Gianolas 70 års fødselsdag har The Journal of Animal Breeding and Genetics besluttet at gøre alle artikler i særnummeret gratis for læserne. Du finder redaktørernes forord HER, og indholdsfortegnelsen over artiklerne - til læsning eller download HER.