Morten T. Venø: Undersøgelser af mekanismer der modificerer genudtryk i hjernevæv

Ph.d.-forsvar onsdag den 20. juni 2012. Cand.scient. Morten T Venø

Morten Trillingsgaard Venø

I løbet af sit ph.d.-studium har cand.scient Morten T Venø forsket i mekanismer der modificerer genudtryk i hjernevæv hos grise og mus.
Sammensætningen af hjernevæv er kompleks, da dette består af mange forskellige celletyper, heriblandt forskellige typer af neuroner og glia-celler (støtteceller). Morten T Venø har arbejdet med en teknik som gør det muligt at undersøge en bestemt type genkontrol specifikt i neuroner i musens hjernevæv.
Morten T Venø har desuden undersøgt ændringerne i to genudtryks modificerende mekanismer under den embryonale hjerneudvikling i grise. Da grisens hjerne er meget lig den menneskelige vil den fremkomne viden i høj grad være mulig at overføre til mennesker.

PhD studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik under Det Naturvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet.

Tid: Onsdag den 20. juni 2012 kl. 13.15
Sted: 1533/103 Auditorium E, Institut for Matematik, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Regulation of gene expression in neuronal tissue by RNA interference and editing
Kontaktinfo: Morten T Venø, e-mail: mtv@mb.au.dk,  tlf: 28727107.
Professor Xavier Estivill, Centre for Genomic Regulation (CRG), Barcelona, Spain
Associate Professor Jeppe Vinther, RNA Biology, Bioinformatics Section; Department of Biology, University of Copenhagen, Denmark
Professor Torben Heick Jensen (formand), Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University, Denmark
Hovedvejleder: Professor Jørgen Kjems, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University, Denmark
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.