Astrid Bøgh Jensen: Musemodeller og Menneskelige gener - Et studie af Mangel på Antithrombin I Mus

Ph.d.-forsvar, fredag den 23, januar 2015. Astrid Bøgh Jensen

Astrid Bøgh Jensen

En human musemodel er en mus der bærer et humant gen og som udtrykker et humant protein. Musemodellen kan derfor imitere en specifik human sygdom og kan bruges til at teste nye medikamenter eller behandlinger.

Gennem hendes forskning har Astrid Bøgh Jensen undersøgt effekten af mangel af antithrombin i mus. Antithrombin er et protein som forhindrer blodet i uhensigtsmæssig koagulering og en mangel på antithrombin øger risikoen for at danne blodpropper. Derudover forsøgte hun at producere en musemodel der utrykte det humane antithrombin gen via CRISPR/Cas9 metoden. Hvilket, er en relativt ny og innovativ metode til at introducere et fremmed gen.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus University

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 23. januar 2015, kl. 13.00
Sted: Bygning 1532, lokale 122, Auditorium G2, Ny Munkegade 120, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Generation of Humanized Mouse Models with Focus on Antithrombin Deficiency
Kontaktinfo: Astrid Bøgh Jensen e-mail: abj@mbg.au.dk
Members of the assessment committee:
Professor Branko Zevnik, CECAD In Vivo Research, University of Cologne
Associate professor Hanne Cathrine Bisgaard, Department of Cellular and Molecular Medicine, University of Copenhagen
Professor Finn Skou Pedersen, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University (chair)
Hovedvejleder: Professor Ernst-Martin Füchtbauer. Department of Molecular Biology and Genetics, Science and Technology, Aarhus University
Medvejleder: Professor Peter Andreasen, Department of Molecular Biology and Genetics, Science and Technology, Aarhus University
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate