Hieu Vu Quang: Nanopartikler som kontraststoffer til Magnetisk Resonans Billeddannelse

Ph.d.-forsvar, onsdag den 22. april 2015. Hieu Vu Quang.

Hieu Vu Quang

I de sidste tre år har ph.d.-studerende Hieu Vu Quang gennem sit arbejde på iNANO, Aarhus Universitet udviklet nanopartikel-kontraststoffer til magnetisk resonans (MR) billeddannelse. Disse forbedrer sygdomsdiagnose såvel som sporing af mærkede celler i real tid. Studierne har fokuseret på to typer nanopartikler: Jernoxid-nanopartikler, som anvendes som negativ kontrast på 1H MR billeder, og fluorinerede nanopartikler, som giver positiv kontrast på baggrundsfri 19F MR billeder.

Resultaterne bidrager til nye metoder for kontrastforbedring i MR. Disse nanopartikler har vist at have potentiale til at opfylde det mål. De kan bruges til at opspore kræft, der vil give bedre diagnose, samt til at mærke celler i real-tids MR billedtagning.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag den 22. april 2015 kl. 13.15
Sted: Bygning 1110, lokale 223 (Bioinformatics Research Centre/BIRC), C. F. Møllers Allé 8, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Contrast agent in Magnetic Resonance Imaging
Kontaktinfo: Hieu Vu Quang, e-mail: hieuvu@inano.au.dk, tlf.: 8190 2492
Professor Elias Fattal, Director of Institut Galien Paris-Sud, UMR CNRS 8612, University of Paris-Sud, School of Pharmacy, Châtenay-Malabry, Frankrig
Professor Torben Moos, Department of Health Science and Technology, Faculty of Medicine, Aalborg Universitet
Professor Jan Skov Pedersen (formand), iNANO og institut for Kemi, Aarhus Universitet
Professor Jørgen Kjems, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Professor Niels Christian Nielsen, iNANO og Institut for Kemi, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.