Nyheder

Forskerne brugte to forskellige typer køer af Holstein racen fra Norden og Kina, og her identificerede de flere genetiske varianter, der var forbundet med køernes fertilitet. Foto: Colourbox.

12.09.2017 | Forskning

Forbedret løsning på at øge fertiliteten hos højtydende køer

Gennem årtier har forskere ved intens genetisk selektion formået at øge mælkeproduktionen hos køer. Dette har dog givet bagslag, idet det er gået ud over fertiliteten hos køerne. Dette har forskerne nu forsøgt at finde en optimal løsning på.

11.09.2017 | Forskning

Kromosomalt deletion-register hos malkekvæg letter identifikationen af dødelige mutationer

Genetiske mutationer er skyld i et betydeligt, årligt økonomisk tab i mejeriindustrien. Kortlægningen af disse varianter er derfor vigtig for en effektiv avlsplanlægning og ydelsesforbedring.

Peter Aasted Paulsen. Foto: Lisbeth Heilesen.

04.09.2017 | Bevilling

Peter Aasted Paulsen modtager legat ved ceremoni i København til studie af T-celle viruskompleks

Fredag modtog Peter Aasted Paulsen et legat på 100.000 kr. ved en ceremoni på Rigshospitalet fra Savværkejer Jeppe Juhl og Hustru Ovita Juhls Mindelegat til studier af sukkertransportere og deres komplekser.

Ditlev E. Brodersen. Foto: Tamo Meijburg.

28.08.2017 | Priser

Ditlev E. Brodersen tildelt ST Education Award

ST Education Award 2017 tildeles lektor Ditlev Egeskov Brodersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, for hans bidrag til at øge kvaliteten af undervisningen på ST, ikke blot gennem sin egen engagerende undervisning, men også ved at have udviklet et nyt værktøj, som stilles til rådighed for alle undervisere.

Mogens Sandø Lund. Foto: Tamo Meijburg.

28.08.2017 | Priser, Videnudveksling

Mogens Sandø Lund tildelt ST Industrial Collaboration Award

ST Industrial Collaboration Award 2017 tildeles professor Mogens Sandø Lund, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, for hans store indflydelse på og mangeårige indsats for erhvervssamarbejdet omkring forædling og avl i Danmark.

Er dansk-amerikansk forskerhold har nu fundet endnu en brik i puslespillet til udvikling af personlig medicin ved resultaterne af en meget følsom overvågning af kræftrelaterede topoisomerase II enzymer.

23.08.2017 | Forskning

DNA-sensorsystem udviklet til specifik og følsom måling af kræftrelevant enzymaktivitet

Udviklingen af DNA-sensorsystemer har stor betydning for fremskridt inden for lægevidenskaben. Nu er endnu en brik i puslespillet til udvikling af personlig medicin fundet ved resultaterne af en meget følsom overvågning af kræftrelaterede topoisomerase II enzymer.

Ian Max Møller

09.08.2017 | Priser

Ian Max Møller modtager ASPB-pris

Ian Max Møller modtager “the Corresponding Membership Award” fra American Society of Plant Biologists (ASPB).

Ken Howard er leder af NanoPharmaceutical Lab på Interdisciplinært Nanoscience Center / Institut for Molekylærbiologi og Genetik.

06.07.2017 | Forskning, Videnudveksling

Forskere definerer sammen med industrien den intracellulære ”recycling pathway” for human serumalbumin

NanoPharmaceutical Lab på Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO) og Institut for Molekylærbiologi og Genetik har sammen med firmaet Albumedix, der er ejet af Novozymes, afdækket en neonatal Fc-receptor (FcRn)-afhængig endosomal cellulær sorterings-”pathway”. Disse vigtige resultater beskriver de grundlæggende mekanismer for ”recycling” af…

Foto: Jette Odgaard Villemoes

03.07.2017 | Bevilling, Videnudveksling

Forskere fra MBG deltager i stort EU-projekt om fremtidens genomiske styringsværktøjer for europæisk kvægproduktion

Forskere fra Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet i Foulum deltager i GenTORE-projektet, der blev lanceret i Paris 22.-23. juni 2017.

27.06.2017 | Forskning

Ny viden om proteiners dynamik kan forme fremtidens lægemiddeludvikling

Ny forskning giver mekanistisk indsigt i, hvordan proteindynamik styrer aktiviteten af en gruppe enzymer kaldet serinproteaser. Da serineproteaser spiller afgørende roller i blodkoagulationen, det medfødte immunsystem samt vævsombygning, kan resultaterne få betydning for udviklingen af nye lægemidler til behandling af forskellige sygdomme.

21.06.2017 | Forskning

Ny indsigt i et centralt biologisk dogme om iontransport

Nye forskningsresultater fra Aarhus Universitet og New York University viser, hvordan aktiv transport af kalium kan medieres gennem et membranproteinkompleks, der har rødder i både ionpumpe- og ionkanal-superfamilier. Resultaterne, der netop er publiceret i Nature, kaster nyt lys over, hvad der definerer kanaler og pumper i cellen.

De første analyser fra projektet SobCows indikerer, at det er muligt at avle for en forbedret sundhedsprofil i mælk.

21.06.2017 | Forskning

Potentiale for en sundere fedtsyreprofil og bedre managementstyring via avlsværdital for fedtsyrer i mælken

De første analyser af sammenhængen mellem avlsværdital for fedtsyrer og avlsværdital for andre egenskaber i avlsmålet tyder på, at man kan avle for en forbedret sundhedsprofil i mælken uden, at det i nævneværdig grad påvirker fremgangen for de andre egenskaber i avlsmålet. Det viser resultater fra projektet SobCows.

16.06.2017 | Priser

Charlotte Rohde Knudsen og Anja Pen får årets undervisningspriser

Charlotte Rohde Knudsen og Anja Pen blev kåret som henholdsvis årets underviser og årets studenterunderviser 2017 på Institut for Molekylærbiologi og Genetiks årsmøde fredag d. 16. juni 2017.

Ernst-Martin Füchtbauer

30.05.2017 | Navne

Ernst-Martin Füchtbauer valgt til bestyrelsen i en international organisation

Ernst-Martin Füchtbauer er blevet valgt som medlem af bestyrelsen i the International Society for Transgenic Technologies. Det er ikke muligt selv at stille op til dette ærefulde hverv.

Bioøkonomien, der baserer sig på biologiske frem for fossile råvarer, er en væsentlig del af den cirkulære økonomi, og her står Aarhus Universitet særligt stærkt gennem forskningsmæssige styrker på Science and Technology. Derfor etableres nu Center for Cirkulær Bioøkonomi, der har det klare mål at sikre synergi og tværfaglige projekter indenfor forskningen på området, samt at styrke samarbejdet med nationale og internationale virksomheder og organisationer inden for den biobaserede økonomi.
En forudsætning for den biobaserede økonomi er, at der udvikles bioraffineringsteknologier og produktionssystemer, som er bæredygtige i både økonomisk og miljømæssig betydning.
Samlet set skal aktiviteterne i det nye center medvirke til, at der etableres nye virksomheder og forretningsområder inden for den biobaserede økonomi, herunder til at producere og markedsføre nyt dansk protein til både husdyr og fødevareproduktion.
Aarhus Universitet råder over unikke faciliteter til dyrkning af biomasse på land og i havet. Mulighederne er mange, og der er eksempelvis allerede stor vækst og eksport inden for bioenergiteknologi og muligheder for at udbygge med teknologi til udnyttelse af f.eks. græs, kløver, alger og muslinger.

23.05.2017 | Bevilling

Aarhus Universitet indvier Center for Cirkulær Bioøkonomi

Center for Cirkulær Bioøkonomi har til formål at sikre tværfaglig forskning og udvikling af bioøkonomiske produktionssystemer og koncepter for recirkulering. Fra MBG deltager: Esben Skipper Sørensen, Torben Asp, Just Jensen, Jens Stougaard og Stig Uggerhøj Andersen.

Viser resultater 1 til 15 ud af 321