Nyheder

13.10.2017 | Forskning

Molekylært velcro hjælper med opbygningen af funktionelle kerneporekomplekser

Et internationalt hold forskere viser nu, hvordan en af de største molekylære maskiner - kerneporekomplekset - samles ved hjælp af såkaldte FG-polypeptider, der virker som molekylært velcro.

12.10.2017 | Forskning

Hvorfor slører fysikere deres billeder, før de viser dem til biologer?

Hvordan kan akvarelmaleri bidrage til forståelsen af biologiske bakterieprocesser? Hvordan har Hollywood bidraget til kvantefysikken? Hvordan påvirker æstetik, kunst og design videnskabelig visualisering – og omvendt? Det er blot nogle af de spørgsmål, en ny bog stiller. Bjørn Panyella Pedersen, Ebbe Sloth Andersen og Ditte Høyer Engholm fra MBG…

02.10.2017 | Forskning

Miniature-antistoffer fra lamaer bruges til at løse krystalstrukturer

Forskere fra Aarhus Universitet har udviklet ultrasmå antistoffer (kaldet nanobodies), der kan mærkes på bestemte aminosyrer. Dette giver en direkte metode til at løse nye krystalstrukturer af proteinkomplekser og dermed muliggøre en mekanistisk forståelse af cellulære processer, hvilket blandt andet er vigtig i forbindelse med udvikling af…

Forhøjet niveau af det dårlige LDL-kolesterol øger risikoen for tidlig død af blodprop i hjertet, og behovet for medicin, der hjælper kroppen til at fjerne det fra blodet, er stort.

26.09.2017 | Forskning

Dansk opdagelse baner vejen for mere effektiv kolesterolmedicin

Forskning fra Aarhus Universitet kaster nyt lys over, hvordan kroppen omsætter dårligt kolesterol. Opdagelsen kan føre til ny og potentielt mere effektiv medicin.

Forskerne brugte to forskellige typer køer af Holstein racen fra Norden og Kina, og her identificerede de flere genetiske varianter, der var forbundet med køernes fertilitet. Foto: Colourbox.

12.09.2017 | Forskning

Forbedret løsning på at øge fertiliteten hos højtydende køer

Gennem årtier har forskere ved intens genetisk selektion formået at øge mælkeproduktionen hos køer. Dette har dog givet bagslag, idet det er gået ud over fertiliteten hos køerne. Dette har forskerne nu forsøgt at finde en optimal løsning på.

11.09.2017 | Forskning

Kromosomalt deletion-register hos malkekvæg letter identifikationen af dødelige mutationer

Genetiske mutationer er skyld i et betydeligt, årligt økonomisk tab i mejeriindustrien. Kortlægningen af disse varianter er derfor vigtig for en effektiv avlsplanlægning og ydelsesforbedring.

Peter Aasted Paulsen. Foto: Lisbeth Heilesen.

04.09.2017 | Bevilling

Peter Aasted Paulsen modtager legat ved ceremoni i København til studie af T-celle viruskompleks

Fredag modtog Peter Aasted Paulsen et legat på 100.000 kr. ved en ceremoni på Rigshospitalet fra Savværkejer Jeppe Juhl og Hustru Ovita Juhls Mindelegat til studier af sukkertransportere og deres komplekser.

Ditlev E. Brodersen. Foto: Tamo Meijburg.

28.08.2017 | Priser

Ditlev E. Brodersen tildelt ST Education Award

ST Education Award 2017 tildeles lektor Ditlev Egeskov Brodersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, for hans bidrag til at øge kvaliteten af undervisningen på ST, ikke blot gennem sin egen engagerende undervisning, men også ved at have udviklet et nyt værktøj, som stilles til rådighed for alle undervisere.

Mogens Sandø Lund. Foto: Tamo Meijburg.

28.08.2017 | Priser, Videnudveksling

Mogens Sandø Lund tildelt ST Industrial Collaboration Award

ST Industrial Collaboration Award 2017 tildeles professor Mogens Sandø Lund, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, for hans store indflydelse på og mangeårige indsats for erhvervssamarbejdet omkring forædling og avl i Danmark.

Er dansk-amerikansk forskerhold har nu fundet endnu en brik i puslespillet til udvikling af personlig medicin ved resultaterne af en meget følsom overvågning af kræftrelaterede topoisomerase II enzymer.

23.08.2017 | Forskning

DNA-sensorsystem udviklet til specifik og følsom måling af kræftrelevant enzymaktivitet

Udviklingen af DNA-sensorsystemer har stor betydning for fremskridt inden for lægevidenskaben. Nu er endnu en brik i puslespillet til udvikling af personlig medicin fundet ved resultaterne af en meget følsom overvågning af kræftrelaterede topoisomerase II enzymer.

Ian Max Møller

09.08.2017 | Priser

Ian Max Møller modtager ASPB-pris

Ian Max Møller modtager “the Corresponding Membership Award” fra American Society of Plant Biologists (ASPB).

Ken Howard er leder af NanoPharmaceutical Lab på Interdisciplinært Nanoscience Center / Institut for Molekylærbiologi og Genetik.

06.07.2017 | Forskning, Videnudveksling

Forskere definerer sammen med industrien den intracellulære ”recycling pathway” for human serumalbumin

NanoPharmaceutical Lab på Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO) og Institut for Molekylærbiologi og Genetik har sammen med firmaet Albumedix, der er ejet af Novozymes, afdækket en neonatal Fc-receptor (FcRn)-afhængig endosomal cellulær sorterings-”pathway”. Disse vigtige resultater beskriver de grundlæggende mekanismer for ”recycling” af…

Foto: Jette Odgaard Villemoes

03.07.2017 | Bevilling, Videnudveksling

Forskere fra MBG deltager i stort EU-projekt om fremtidens genomiske styringsværktøjer for europæisk kvægproduktion

Forskere fra Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet i Foulum deltager i GenTORE-projektet, der blev lanceret i Paris 22.-23. juni 2017.

27.06.2017 | Forskning

Ny viden om proteiners dynamik kan forme fremtidens lægemiddeludvikling

Ny forskning giver mekanistisk indsigt i, hvordan proteindynamik styrer aktiviteten af en gruppe enzymer kaldet serinproteaser. Da serineproteaser spiller afgørende roller i blodkoagulationen, det medfødte immunsystem samt vævsombygning, kan resultaterne få betydning for udviklingen af nye lægemidler til behandling af forskellige sygdomme.

21.06.2017 | Forskning

Ny indsigt i et centralt biologisk dogme om iontransport

Nye forskningsresultater fra Aarhus Universitet og New York University viser, hvordan aktiv transport af kalium kan medieres gennem et membranproteinkompleks, der har rødder i både ionpumpe- og ionkanal-superfamilier. Resultaterne, der netop er publiceret i Nature, kaster nyt lys over, hvad der definerer kanaler og pumper i cellen.

Viser resultater 1 til 15 ud af 325