Nyheder

Ian Max Møller

09.08.2017 | Priser

Ian Max Møller modtager ASPB-pris

Ian Max Møller modtager “the Corresponding Membership Award” fra American Society of Plant Biologists (ASPB).

Ken Howard er leder af NanoPharmaceutical Lab på Interdisciplinært Nanoscience Center / Institut for Molekylærbiologi og Genetik.

06.07.2017 | Forskning, Videnudveksling

Forskere definerer sammen med industrien den intracellulære ”recycling pathway” for human serumalbumin

NanoPharmaceutical Lab på Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO) og Institut for Molekylærbiologi og Genetik har sammen med firmaet Albumedix, der er ejet af Novozymes, afdækket en neonatal Fc-receptor (FcRn)-afhængig endosomal cellulær sorterings-”pathway”. Disse vigtige resultater beskriver de grundlæggende mekanismer for ”recycling” af…

Foto: Jette Odgaard Villemoes

03.07.2017 | Bevilling, Videnudveksling

Forskere fra MBG deltager i stort EU-projekt om fremtidens genomiske styringsværktøjer for europæisk kvægproduktion

Forskere fra Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet i Foulum deltager i GenTORE-projektet, der blev lanceret i Paris 22.-23. juni 2017.

27.06.2017 | Forskning

Ny viden om proteiners dynamik kan forme fremtidens lægemiddeludvikling

Ny forskning giver mekanistisk indsigt i, hvordan proteindynamik styrer aktiviteten af en gruppe enzymer kaldet serinproteaser. Da serineproteaser spiller afgørende roller i blodkoagulationen, det medfødte immunsystem samt vævsombygning, kan resultaterne få betydning for udviklingen af nye lægemidler til behandling af forskellige sygdomme.

21.06.2017 | Forskning

Ny indsigt i et centralt biologisk dogme om iontransport

Nye forskningsresultater fra Aarhus Universitet og New York University viser, hvordan aktiv transport af kalium kan medieres gennem et membranproteinkompleks, der har rødder i både ionpumpe- og ionkanal-superfamilier. Resultaterne, der netop er publiceret i Nature, kaster nyt lys over, hvad der definerer kanaler og pumper i cellen.

De første analyser fra projektet SobCows indikerer, at det er muligt at avle for en forbedret sundhedsprofil i mælk.

21.06.2017 | Forskning

Potentiale for en sundere fedtsyreprofil og bedre managementstyring via avlsværdital for fedtsyrer i mælken

De første analyser af sammenhængen mellem avlsværdital for fedtsyrer og avlsværdital for andre egenskaber i avlsmålet tyder på, at man kan avle for en forbedret sundhedsprofil i mælken uden, at det i nævneværdig grad påvirker fremgangen for de andre egenskaber i avlsmålet. Det viser resultater fra projektet SobCows.

16.06.2017 | Priser

Charlotte Rohde Knudsen og Anja Pen får årets undervisningspriser

Charlotte Rohde Knudsen og Anja Pen blev kåret som henholdsvis årets underviser og årets studenterunderviser 2017 på Institut for Molekylærbiologi og Genetiks årsmøde fredag d. 16. juni 2017.

Ernst-Martin Füchtbauer

30.05.2017 | Navne

Ernst-Martin Füchtbauer valgt til bestyrelsen i en international organisation

Ernst-Martin Füchtbauer er blevet valgt som medlem af bestyrelsen i the International Society for Transgenic Technologies. Det er ikke muligt selv at stille op til dette ærefulde hverv.

Bioøkonomien, der baserer sig på biologiske frem for fossile råvarer, er en væsentlig del af den cirkulære økonomi, og her står Aarhus Universitet særligt stærkt gennem forskningsmæssige styrker på Science and Technology. Derfor etableres nu Center for Cirkulær Bioøkonomi, der har det klare mål at sikre synergi og tværfaglige projekter indenfor forskningen på området, samt at styrke samarbejdet med nationale og internationale virksomheder og organisationer inden for den biobaserede økonomi.
En forudsætning for den biobaserede økonomi er, at der udvikles bioraffineringsteknologier og produktionssystemer, som er bæredygtige i både økonomisk og miljømæssig betydning.
Samlet set skal aktiviteterne i det nye center medvirke til, at der etableres nye virksomheder og forretningsområder inden for den biobaserede økonomi, herunder til at producere og markedsføre nyt dansk protein til både husdyr og fødevareproduktion.
Aarhus Universitet råder over unikke faciliteter til dyrkning af biomasse på land og i havet. Mulighederne er mange, og der er eksempelvis allerede stor vækst og eksport inden for bioenergiteknologi og muligheder for at udbygge med teknologi til udnyttelse af f.eks. græs, kløver, alger og muslinger.

23.05.2017 | Bevilling

Aarhus Universitet indvier Center for Cirkulær Bioøkonomi

Center for Cirkulær Bioøkonomi har til formål at sikre tværfaglig forskning og udvikling af bioøkonomiske produktionssystemer og koncepter for recirkulering. Fra MBG deltager: Esben Skipper Sørensen, Torben Asp, Just Jensen, Jens Stougaard og Stig Uggerhøj Andersen.

Mejeriforeningens direktør Jørgen Hald Christensen, professor Lotte Bach Larsen (Institut for Fødevarer), adjunkt Nina Aagaard Poulsen  (Institut for Fødevarer), lektor Bart Buitenhuis (Institut for Molekylærbiologi og Genetik), postdoc Ulrik Sundekilde  (Institut for Fødevarer) og postdoc Vivi Gregersen (Institut for Molekylærbiologi og Genetik) modtog på vegne af Milk Genomics-projektet Mælkeprisen 2017. Foto: Nina Hermansen

19.05.2017 | Priser

Mejeribranchen hædrer Aarhus Universitet

Mejeriforeningen har valgt at tildele forskere ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik og Institut for Fødevarer Mælkeprisen 2017 for deres grundlæggende forskning i sammenhængen mellem køers genetik og mælkens sammensætning og kvalitet.

19.05.2017 | Forskning

Ny indsigt i forskningen om hukommelse

Forskere fra Danmark og England gennemgår kritisk resultaterne fra forskningen af de mekanismer, der ligger til grund for følelsesmæssig læring og hukommelse i hjernen hos pattedyr.

Torben Asp

10.05.2017 | Navne , Videnudveksling

Ny professor i afgrødegenetik og genomforskning

Torben Asp er udnævnt til professor MSO i afgrødegenetik ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, pr. 1. maj 2017.

10.05.2017 | Bevilling

DANDRITE modtager 60 mio. kr. fra Lundbeckfonden til en femårig forlængelse af centret

Bevillingen giver DANDRITE-forskerne ved Aarhus Universitet mulighed for at fortsætte deres ambitiøse forskning inden for neurovidenskab frem til 2023. Målet er at opnå banebrydende, nye resultater for de grundlæggende mekanismer inden for neurovidenskab såsom neuronal udvikling, forarbejdning af visuel input, hjernemuskelkontrol, hukommelse,…

Henrik Brinch-Pedersen

08.05.2017 | Navne , Videnudveksling

Ny professor er ekspert i at forbedre afgrødeplanternes værdi og kvalitet

Henrik Brinch-Pedersen er udnævnt til professor MSO til at forske i kulturplanterne ved hjælp af bioteknologi, molekylærbiologi og genetik ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, pr. 1. maj 2017.

Et internationalt forskerhold har identificeret en ny mutation i planten japansk kællingetand, der resulterer i blade med hvide felter. Disse resultater kan få betydning for forædlingen af have- og stueplanter. Foto: Niels Sandal.

05.05.2017 | Forskning

Mutation der giver blade hvide pletter identificeret

Have- og stueplanter med hvide felter på bladene er så populære, at de bliver specielt udvalgt pga. dette. Et internationalt forskerhold har nu identificeret en ny mutation i planten japansk kællingetand, der resulterer i blade med hvide felter. Disse resultater kan få betydning for forædlingen af have- og stueplanter.

Viser resultater 16 til 30 ud af 330