10 mio. kr. til at forstå planters sukker- og hormontransport

Bjørn Panyella Pedersen har modtaget en Ascending Investigator Grant på 10 millioner kroner fra Novo Nordisk Fondens forskningsprogram for ledere. Hans forskningsgruppe sigter mod at fremme bæredygtigt landbrug ved at udforske, hvordan planter kan tilpasse sig og udvikle sig gennem deres vækstperiode ved at analysere cellernes funktion og interaktion.

Bjørn Panyella Pedersen er tildelt 10 millioner kr. fra Novo Nordisk Fonden til at undersøge, hvordan planter kan tilpasse sig og ændre sig under deres vækstperiode ved studere, hvordan deres celler fungerer og interagerer, med henblik på at skabe et mere bæredygtigt landbrug (foto: Lisbeth Heilesen)

I planteverdenen er vækst og udvikling styret af, hvordan sukker og et vigtigt hormon kaldet auxin bliver fordelt rundt i planten. Men selvom disse ting er helt afgørende for planternes liv, kender vi stadig ikke meget til de små detaljer i, hvordan de faktisk fungerer på molekylært niveau. Bjørn Panyella Pedersens forskningsprojekt vil dykke ned i disse molekylære mekanismer for at forstå, hvordan sukker og hormoner bliver transporteret rundt i planterne.

For at planter kan vokse og udvikle sig ordentligt, er det nødvendigt, at de optager sukker. Dette gøres ved hjælp af sukkertransportører, som findes i alle planter og kaldes SUCs og STPs. Samtidig styrer et hormon kaldet auxin også denne vækst og udvikling inde i plantecellerne. Auxin-hormonet transporteres rundt i planten af særlige transportører kaldet PINs. Men nogle gange bruger vi også syntetiske versioner af auxin til at bekæmpe ukrudt, og disse kemikalier transporteres også rundt i planten af PINs. Faktisk udgør disse syntetiske auxiner hele 20% af al den ukrudtsbekæmpelse, der bliver brugt verden over.

Selvom der er blevet forsket meget i emnet, er der stadig meget, vi ikke ved om, hvordan sukker og auxin bliver transporteret rundt i planten, hvordan deres niveauer reguleres, og hvordan planten genkender dem. Dette projekt vil prøve at løse disse mysterier ved at bruge avancerede teknikker inden for biologi til at se på de tre-dimensionelle strukturer af de vigtige spillere i disse transportsystemer i planter. Samtidig vil de også undersøge dem på et biokemisk niveau for at få en bedre forståelse af, hvordan de fungerer.

Bjørn P. Pedersen udtaler: "Når vi forstår, hvordan planternes transportører genkender stoffer som f.eks. herbicider, kan vi forudsige, forbedre og ændre planternes reaktioner på ændringer i miljøet. Dette er vigtigt, fordi det kan hjælpe os med at skabe mere bæredygtige landbrugsmetoder og tilpasse os til en mere miljøvenlig fremtid. Jeg er virkelig glad for denne bevilling, som giver os mulighed for at fortsætte vores arbejde på dette område, og jeg er meget stolt af mit forskerhold, der har gjort dette muligt."

Professor Bjørn Panyella Pedersen - bpp@mbg.au.dk