Alya Sitsel: Molekylære forskelle mellem hjerte- og skeletmuskulaturens funktion

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 12. maj 2020. Alya Sitsel.

Alya Sitsel

Gennem sine studier har Alya Sitsel undersøgt proteinet SERCA2a, som er ansvarlig for at regulere calcium og drive afslapningen af hjertemuskulaturen efter hvert slag. Ændringer i SERCA2a aktivitet eller ekspressions-niveauer kan forårsage patologiske hjertetilstande, såsom hjertesvigt. Alya har identificeret den molekylære 3D struktur af SERCA2a og sammenlignet den med det relaterede protein SERCA1a, der har samme funktion i skeletmuskulaturen.

Disse nye forskningsresultater giver indsigt i forskellene mellem skelet- og hjerte-muskulaturens ionpumper i deres finstruktur og funktionelle forskelle. Kendskab til den molekylære 3D struktur af hjertets SERCA2a kan fremme udviklingen af nye lægemidler mod hjertesvigt.

Dette dobbelt-grads ph.d.-studium er gennemført dels ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet, og dels ved Department of Cellular and Molecular Medicine, KU Leuven, Belgien.

Dette résumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Tirsdag den 12. maj 2020 kl. 9:30
Sted: Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til karenb@mbg.au.dk.
Afhandlingens titelStructural insights into SERCA2 regulation
Kontaktinfo: Alya Sitsel, e-mail: alya@mbg.au.dk, tel.: +372 55 903 198
Professor Geert Bultynck, Department of Cellular and Molecular Medicine, KU Leuven, Belgien
Professor Michael Gajhede, Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi, Københavns Universitet, Danmark
Professor William E. Louch, Institute for Experimental Medical Research, Oslo Universitet, Norge
Professor Finn Skou Pedersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Hovedvejledere:
Professor Poul Nissen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Professor Peter Vangheluwe, Department of Cellular and Molecular Medicine, KU Leuven, Belgien
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Pga. situationen med coronavirus er Aarhus Universitet fysisk lukket. Afhandlingen vil derfor ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.scitech@au.dk og få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.