Simon Boje Hansen: At kende venner fra fjender - nye indsigter i plante-mikrobe interaktioner

Ph.d.-forsvar, Tirsdag den 12. oktober 2021. Simon Boje Hansen.

Simon Boje Hansen

I løbet af sit ph.d.-studium har Simon Boje Hansen forsket i den initiale molekylære kommunikation, i sammenspillet mellem planter og mikrober og hvordan planter efterfølgende respondere mod patogene eller symbiotiske mikrober. Planter bruger medfødte receptorer til at genkende apoplastiske mikrobielle signaller, der lader planter vurderer om patogene eller symbiotiske mikrober er blevet mødt. Simon Boje Hansen har studeret hvordan LysM receptor kinaser genkender mikrobielle kulhydrat signaller og efterfølgende fremkalder intracellulære respons’ gennem fosforyleringer. Afkodning af specifikke kemiske modifikationer i kulhydrat molekylerne, gør planter i stand til at diskriminere mellem symbionter og patogener ved at rejse passende symbiose eller immune respons. De præsenterede resultater giver ny indsigt i den mekanistiske funktion af plante LysM receptorer og understøtter arbejdet i at overføre symbiose egenskaber til kornafgrøder.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet. Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Tirsdag den 12. Oktober 2021 kl. 13.00
Sted: Bygning 1420, Møderum 2, AU konference center, Aarhus Universitet, Frederik Nielsens Vej 4, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Signal genkendelse og transduktion i plante-mikrobe symbioser og immunitet
Kontaktinfo: Simon Boje Hansen, e-mail: sbh@mbg.au.dk, tlf.: +45 25218954

Professor Alga Zuccaro, Institut for Plante Videnskab, Køln Universitet, Tyskland

Lektor Annette Eva Langkilde, Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi, København Universitet, Danmark

Lektor Knud Erik Larsen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Lektor Kasper Røjkjær Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder:
Professor Jens Stougaard, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS)
Katrinebjergvej 89F, bygning 5132, 8200 Aarhus N.