Beatriz Castro Dias Cuyabano: Haplotype tilgang til at forbedre forudsigelse af genetiske værdier for malkekvæg

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 16. december 2014.

Beatriz Castro Dias Cuyabano

Under sine studier har Beatriz udforsket fordelene ved haplotypeblokke (haploblocks) som kovariater til genomisk forudsigelse af komplekse træk. En metode til at bygge haploblocks blev foreslået ved at gruppere tæt forbundne genetiske markører, og de deraf resulterende haploblocks blev anvendt til at forudsige træk for ungtyre stammende fra nordiske bestande af malkekvæg. Efter at have kontrolleret, at haploblocks som alternativ til individuelle genetiske markører var i stand til at øge forudsigelsernes pålidelighed, blev metoder til anvendelse af haploblocks yderligere undersøgt. Udvælgelse af haploblocks, der havde stor betydning for forudsigelsen af træk, og brugen af haploblocks på en bestand, der indeholdt en blanding af kvægracer, forbedrede forudsigelsesnøjagtigheden af komplekse træk.

Beatriz foretog en bred undersøgelse af forskellige anvendelser af haplotyper som prædiktorer, og undersøgelsen udgør et vigtigt bidrag til forbedringen af genomisk forudsigelse og til fremtidige undersøgelser, der gør brug af sådanne genomiske variabler. Endvidere foreslås en innovativ metode til at evaluere genomiske forudsigelselsresultater, baseret på statistiske metoder, hvilket giver et nyt perspektiv til sammenligninger af genomiske beregningsmetoder.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Time: Tirsdag den 16. december 2014 kl. 10.00
Sted: Auditoriet, Forskningscenter Foulum, Aarhus Universitet, Blichers Allé 20, 8830 Tjele
Afhandlingens titel: Genomic prediction of dairy cattle traits using haplotype blocks from high density marker data
Kontaktinformation: Beatriz Castro Dias Cuyabano, e-mail: beatriz.cuyabano@mbg.au.dk, tlf.: 8715 4987
Medlemmer af bedømmelsesudvalget:
Professor Dirk-Jan de Koning, Department of Animal Breeding and Genetics, Swedish University of Agricultural Sciences, Sverige
Professor Haja Kadarmideen, Institut for Basal Husdyr- og Veterinærvidenskab, Københavns Universitet
Professor Just Jensen (formand), Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Seniorforsker Guosheng Su, Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Professor Mogens Sandø Lund, Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn på Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.