Bevilling giver mulighed for at udforske membranproteiner som mål for lægemidler

Professor Poul Nissen er tildelt en Distinguished Innovator Grant på 6 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden til at udforske membranproteiner relateret til hjerte-, metabolisme- og hjernesygdomme.

Med bevillingen på 6 mio. kr. får Poul Nissen (anden række med halstørklæde) og hans forskningsgruppe mulighed for at udforske membranproteiner som mål for lægemidler (foto: Lisbeth Heilesen).

Med bevillingen vil Poul Nissen og hans forskningsgruppe udforske autoregulerende mekanismer i membranproteiner relateret til hjerte-, metabolisme- og hjernesygdomme som inspiration til nye strategier for udvikling af lægemidler. Membranproteiner spiller en afgørende rolle for transport af stoffer og formidling af signaler ind og ud af celler og er meget tiltrækkende mål for lægemidler.

Målet er at finde nye forbindelser, der kan finjustere funktionen af disse proteiner og igangsætte nye aktiviteter inden for lægemiddelforskning.

Poul Nissen:

"Naturen er en fantastisk inspirationskilde inden for bioteknologi og opdagelse af lægemidler. Fra vores grundforskning gennem årene har vi opdaget sofistikerede mekanismer for, hvordan membrantransport reguleres. Vi vil også gerne forfølge unik viden og konkurrencemuligheder, og vi vil udnytte disse mekanismer som en potentiel, ny måde at identificere lægemiddellignende forbindelser, der kan påvirke f.eks. hjerte- og hjernesygdomme."

Novo Nordisk Fondens Distinguished Innovator-program har til formål at tilbyde langsigtet støtte til etablerede og entreprenante nordiske forskere. Bevillingerne giver forskerne mulighed for at modne deres opfindelser, der har kommercielt potentiale, samtidig med, at de har tid til at passe deres akademiske arbejde ved siden af.

Professor Poul Nissen
Institut for Molekylærbiologi og Genetik/DANDRITE