Bjørn Panyella Pedersen udnævnt til Professor i Membranproteiners Biofysik

Bjørn Panyella Pedersen er blevet udnævnt til Professor i Membranproteiners Biofysik ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik på Aarhus Universitet fra den 1. maj 2024. Hans forskning fokuserer på at forstå de molekylære mekanismer, der styrer udviklingsplasticitet i plantevækst.

Bjørn Panyella Pedersen (foto: Brian Vedholm - Pulzar)

Planter er grundlaget for terrestriske økosystemer. De har en dominerende indflydelse på vores atmosfæres sammensætning. Alle andre organismer overlever på baggrund af planters evne til fotosyntese; brugen af sollys til at omdanne vand og kuldioxid til sukker. Da planter ikke kan flytte sig, er deres tilpasningsevne til miljømæssige ændringer afgørende for deres overlevelse, og planter er unikke i deres komplekse reaktioner på miljøændringer.

Bjørns forskning fokuserer på at forstå de molekylære mekanismer, der styrer udviklingsplasticitet i plantevækst. Denne forståelse er afgørende for at tackle nuværende og kommende udfordringer inden for landbrug og miljøvidenskab, og kan bidrage til at styrke modstandsdygtighed i økosystemer.

Bjørn Panyella Pedersen - kort biografi

Bjørn modtog sin ph.d.-grad fra Aarhus Universitet i 2008, hvor han løste strukturen af planters proton-ATPase, der er essentiel for at danne energi-gradienter over planters cellemembraner. Efterfølgende, under et postdoc-ophold på University of California - San Francisco, undersøgte han fosfat-optag i svampe under symbiose med planter, samt også transport af calcium, der spiller en rolle i plantens stressrespons. Begge dele er processer, der udnytter proton-ATPases energi-gradient til transport.

Takket være et stipendium fra AIAS (Aarhus Institute of Advanced Studies) vendte Bjørn tilbage til Danmark i 2014 for at etablere sin forskningsgruppe på Institut for Molekylærbiologi og Genetik. Hans gruppe forsker i protondrevne transportprocesser i planter, særligt sukker-, sterol- og plantehormon-transport. Gruppens arbejde fokuserer på hvordan disse transport processer udnytter protongradienter. Målet er at forbedre vores forståelse af planters reaktion på miljøændringer. Gruppen klarlægger hvordan substratspecificitet og -affinitet opnås i disse transport processer, og hvordan transport kan reguleres og ændres, for at danne et fundament for fremtidig rationel design og forbedring af udviklingsplasticitet.

Bjørn Panyella Pedersens ekspertise i planters og svampes membranbiologi har bragt ham international anerkendelse, herunder prestigefyldte priser som ERC Starting og Consolidator Grants, DFF Sapere Aude, EMBO Young Investigator, Dupont Young Professor og et Hans Fischer Senior Fellowship.

Gennem sit engagement i Det Unge Akademi under Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab er Bjørn en aktiv fortaler for universitetsverdenen, og har bl.a. gennem årene bidraget betydeligt til den nationale forskningsdebat i pressen.

Læs mere om Bjørns forskning

Professor Bjørn Panyella Pedersen - bpp@mbg.au.dk