Britt Kidmose Ardal: Har du styr på dine gener

Ph.d.-forsvar, mandag den 19. oktober 2020. Britt Kidmose Ardal.

Britt Kidmose Ardal

I løbet af sit ph.d.-studie har Britt K. Ardal undersøgt udtrykket af gener i menneskeceller. Gener er lokaliseret i cellekernen og bliver kopieret til RNA molekyler, som derved tillader transport af den genetiske kode til områder i cellen, hvor aflæsning og protein-produktion af genmaterialet er muligt. Britt har undersøgt, hvordan en bestemt type af ”parasitiske” gener; kodende for såkaldte snoRNA’er, spiller en vigtig rolle for reguleringen af deres værtsgener. Normalt udfører snoRNA’er, sammen med snoRNA-specifikke proteiner, livsvigtige funktioner ved at modificere andre typer af RNA’er.

Regulering af deres tilstedeværelse kræver derfor streng overvågning. Britt har påvist en helt ny og overraskende rolle for et særligt snoRNA, som er bosat i et gen der koder for et centralt snoRNA-bindende protein. Dette snoRNA viser sig nemlig at være hovedregulator af værtsgenets protein-produktion, og afgørende for den generelle regulering af snoRNA’er i hele cellen. De nye forskningsresultater åbner derved op for et helt nyt forskningsområde hvori andre snoRNA-regulerede cellulære mekanismer måske kan identificeres.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 19. oktober 2020 kl. 09:00
Sted: Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Helle Homann, heho@mbg.au.dk
Afhandlingens titel: NOP56 - a Hub for Box C/D snoRNP Autoregulation and Nucleolar Maintenance
Kontaktinfo: Britt Kidmose Ardal, e-mail: ardal@mbg.au, dk tlf.: +45 28 34 53 86
Professor Anders Henrik Lund, Biotech Research and Innovation Centre, Københavns Universitet, DK
Professor Ling-Ling Chen, Shanghai Institute of Biochemistry and Cell Biology, SIBS, CAS, Kina
Professor Ernst-Martin Füchtbauer (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet DK
Professor Torben Heick Jensen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, DK
Medvejleder:
Søren Lykke-Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, DK
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Pga. situationen med coronavirus vil afhandlingen ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.nat@au.dk og få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.