Camilla Myrup Holst: Knapper og kontakter i DNA-reparationsmaskineriet – studier af base excision reparation

Ph.d.-forsvar, fredag den 21. april 2023, Camilla Myrup Holst

Camilla Myrup Holst

I løbet af sit ph.d.-studium har Camilla Myrup Holst forsket i en DNA-reparationsmekanisme kaldet base excision repair (BER). Hun har haft særligt fokus på mekanismens regulering i den aldrende hjerne. BER eliminerer mange af de DNA-læsioner, der opstår kontinuerligt i cellen, og mekanismen involverer aktiviteten af flere forskellige enzymer. Camilla Myrup Holst har undersøgt og identificeret forskellige regulatoriske mekanismer, som kontrollerer BER-enzymerne. Endvidere har hun studeret ændringer i niveauet af BER-enzymer med alderen i den menneskelige hjerne. Desuden har hun undersøgt BER-kapacitet som en molekylær markør for kognitiv funktion i hundredårige. Dette arbejde bidrager til vores forståelse af, hvordan cellen regulerer dens DNA-reparationsmaskineri, og det giver et fingerpeg om reguleringsmekanismer, som muligvis bidrager til ændringer i evnen til at reparere DNA med alderen i hjernen.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Det Naturvidenskabelig Fakultet, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 21. april 2023 kl. 13:00
Sted: Bygning 1873, lokale K20, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Universitetsbyen 81, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Ny indsigt i rollen og reguleringen af base excision reparation
Kontaktinfo: Camilla Myrup Holst, e-mail: camilla.myrup.holst@mbg.au.dk, tlf.: +45 28685266

Professor David Wilson III, Biomedicinsk Forskningsinstitut, Hasselt Universitet, Belgien

Professor Lene Juel Rasmussen, Institut for Cellulær og Molekylær Medicin, Københavns Universitet, Danmark

Lektor Ernst-Martin Füchtbauer (forperson), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder: Professor Tinna Stevnsner, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS), Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.