Det sure og søde ved sukkeroptag i planter – et strukturelt indblik

Ph.d.-forsvar, fredag 3. februar 2023, Laust Bavnhøj

Laust Bavnhøj

I løbet af sit ph.d.-studium har Laust Bavnhøj forsket i de sukkertransportproteiner som er involveret i optaget af sukker over cellernes membraner i planter. Transporten af sukker er nødvendig for planters vækst og udvikling såvel som for deres respons på miljømæssige påvirkninger.

Laust Bavnhøj har udforsket den strukturelle bestemmelse og biokemiske karakterisering af sukkertransportproteiner fra to centrale sukkertransportfamilier, Sugar Transport Protein (STP)-familien og Sucrose Carrier (SUC)-familien, som begge er unikke for planter. Studiet giver strukturelt indblik i de molekylære processer som omhandler protondrevene sukkertransportmekanismer af proteiner fra begge familier. Studiet har sammen med gennemførte biokemiske undersøgelser afsløret strukturelle elementer, som er afgørende for sukkertransportfunktionen i planter. I et overordnet perspektiv åbner studiet af disse fundamentale processer for nye veje til at tackle fremtidige udfordringer, som relaterer sig til global fødevaresikkerhed i en verden præget af et hurtig forandrende klima.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Uge 5 den 3. februar 2023 kl. 13.00
Sted: Bygning 1871, lokale 120, AUD 135, MBG, Aarhus Universitet, Universitetsbyen 81, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Fueling the Cell – Insights into the Molecular Mechanisms of Sugar Uptake in Plants
Kontaktinfo: Laust Bavnhøj, e-mail: lb@mbg.au.dk, tlf.: +45 30 20 63 22

Professor David Drew, Department of Biochemistry and Biophysics, Stockholm University, Sweden

Associate Professor Hussam Hassan Nour-Eldin, Department of Plant and Environmental Sciences, University of Copenhagen, Denmark

Professor Ditlev Egeskov Brodersen (forperson), Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University, Denmark

Associate Professor Bjørn Panyella Pedersen, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University, Denmark

Medvejleder:
Professor Gregers Rom Andersen, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University, Denmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS)
Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.