Emilie Hage Mogensen: Analyse af proteiner i hornhinden – på vej mod en forståelse af transparent væv

Ph.d.-forsvar, torsdag den 28. april 2022. Emilie Hage Mogensen.

Emilie Hage Mogensen

I løbet af sit ph.d.-studium har Emilie Hage Mogensen forsket i de proteiner, som findes i menneskers hornhinde. Hornhinden er det transparente ”vindue” på øjets forside, og sammen med linsen udgør hornhinden det eneste transparente væv i kroppen. Emilie Hage Mogensen har undersøgt to proteiner i både den raske hornhinde og i forbindelse med en række arvelige og alvorlige øjensygdomme. Disse to proteiner kaldes henholdsvis low-density lipoprotein receptor-related protein 1 og transforming growth factor beta-induced protein.

De opnåede forskningsresultater bidrager til forståelse af, hvordan hornhinden opretholder sin transparens, hvilket er essentielt for vores synsevne.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet. Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 28. april 2022 kl. 17.00.
Sted: Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Jan J. Enghild – jje@mbg.au.dk.
Afhandlingens titel: The human cornea in health and disease: A study of proteins involved in maintaining corneal transparency and homeostasis
Kontaktinfo: Emilie Hage Mogensen, e-mail: ehm@mbg.au.dk, tlf.: +45 60824002

• Professor Natalie Afshari, Division of Cornea and Refractive Surgery, University of California San Diego, USA
  • Lektor Allan Stensballe, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi, Aalborg Universitet, Danmark
  • Lektor Knud Larsen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder:
Professor Jan J. Enghild, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder:
Adjunkt Ebbe Toftgaard Poulsen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS), Katrinebjergvej 89F, bygning 5132, 8200 Aarhus N.