Eoghan Thomas Oleary: Undersøgelse af RNA-bindende proteiners bidrag til produktionen af cirkulær RNA

Ph.d.-forsvar, fredag den 11. marts 2022. Eoghan Thomas Oleary

Eoghan Thomas Oleary

Cirkulære RNA'er omfatter en undergruppe af RNA-molekyler karakteriseret ved deres unikke lukkede struktur, der giver dem et højt niveau af stabilitet sammenlignet med lineære RNA-transkripter. Et stort antal cirkulære RNA'er er blevet identificeret i vores væv og har vist sig at regulere aktiviteten af ​​andre RNA'er og proteiner. De nøjagtige mekanismer, der ligger til grund for deres produktion og fysiologiske relevans, er dog stadig uklare.

I løbet af sit ph.d.-studie har Eoghan T. O'Leary undersøgt, hvordan specifikke proteiner bidrager til produktionen af ​​cirkulære RNA'er. Han fandt ud af, at visse proteiner kan ændre tilgængeligheden af ​​regulatoriske genomiske elementer i de flankerende områder af cirkulære RNA'er for at regulere cirkulær RNA-produktion. Disse nye forskningsresultater giver yderligere indsigt i, hvordan cirkulære RNA'er produceres.

Ph.d.-graden er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Naturvidenskab, Aarhus Universitet. Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: 11. marts 14.00-17.00
Sted: Bygning 1531, lokale 219, Auditorium D4, Matematisk Institut, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C
Titel på ph.d.-afhandling: Lange intron-associerede RNA-bindende proteiner regulerer cirkulær RNA-biogenese
Kontaktoplysninger: Eoghan O'Leary; e-mail: etol@mbg.au.dk; tlf.: +45 42948916

Medlemmer af bedømmelsesudvalget:

• Professor Jan-Wilhelm Kornfeld, Institut for Biokemi og Molekylærbiologi, Syddansk Universitet, Danmark
  • Lektor Jeremy Wilusz, Institut for Biokemi og Biofysik, University of Pennsylvania, USA
  • Professor Finn Skou Pedersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet

Hovedvejleder:
Adjunkt Thomas Hansen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet

Medvejleder:
Professor Jørgen Kjems, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Ph.d.-afhandlingen kan læses på Ph.d.-Naturskolen/GSNS, Katrinebjergvej 89F, bygning 5132, 8200 Aarhus N.