Helle Kristiansen: Nye roller for gamle proteiner

Ph.d. forsvar fredag d. 8. Marts 2013. Cand.scient. Helle Kristiansen

Helle Kristiansen

I løbet af sit ph.d.-studium har cand.scient. Helle Kristiansen forsket i proteiner, der spiller en rolle i mennesker og dyrs forsvar mod virus. Alle celler indeholder en lang række proteiner, som direkte eller indirekte kan angribe et virus og nedsætte eller helt forhindre dets vækst allerede inden det har fået grobund og kan give sygdom.

Helle Kristiansen har undersøgt et af proteinerne, som hedder 2’-5’ Oligoadenylat Synthetase. Hun har været med til at identificere en ny virkemåde af proteinet for hvordan det kan nedsætte væksten af virus. De opnåede forskningsresultater medvirker til forståelsen af menneskers og dyrs forsvar mod virus, og bidrager til udviklingen af nye lægemidler mod virus-sygdomme.

Ph.d. studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Tid: Fredag d. 8. Marts 2013, kl. 13
Sted: Lokale 1532-116, Auditorium G1, Institut for Matematik, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Antiviral Mechanisms of the 2’-5’ Oligoadenylate Synthetase Family: Novel and Classical Antiviral Activities
Kontaktinfo: Helle Kristiansen, hek@mb.au.dk, 30 61 68 15
Professor Robert H. Silverman, Cleveland Clinic, Case Western Reserve University, U.S.A.
Professor Thomas Michiels, de Duve Institute, The Catholic University of Leuwen, Belgium.
Associate Professor Bjarne J. Bonven, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet (Formand).
Hovedvejleder: Associate Professor Rune Hartmann, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet.
Sprog: Ph.d. afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.