Huiming Liu: Langsigtede konsekvevnser af moderne avlsmetoder i husdyr – fokus på genomisk information

Ph.d.-forsvar, fredag den 11. april 2014. Huiming Liu.

Huiming Liu

I løbet af sit ph.d.-studium har Huiming Liu studeret indavlsstigning og tab af allelisk diversitet ved brug af konventionel og genomisk selektion i et langsigtet avlsprogram. Huiming Liu har også forsket i alternative udvælgelseskriterier og –metoder, som er blevet foreslået som muligheder for at øge den langsigtede avlsfremgang ved at kontrollere tabet af genetisk variation i en poplation med lang planlægningshorisont.

Huiming Lius forskning bidrager til forståelsen af mekanismerne, der ligger til grund for langsigtet avlsfremgang, f.eks. fiksering og tab af gunstige kvantitative egenskaber, indavlsstigning og tab af genetisk variation i genomiske selektionsprogrammer.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Tid: Fredag den 11. april 2014, kl. 13.00
Sted: Mødesal 2, Forskningscenter Foulum, Aarhus Universitet
Afhandlingens titel: Application of dense marker genotypes for long-term genetic gain in animal breeding schemes
Kontaktinfo: Huiming Liu, e-mail: huiming.liu@agrsci.dk, tlf.: +45 31859110
John Woolliams, Professor, The Roslin Institute and Royal School of Veterinary Studies, University of Edinburgh, Skotland
Mario Calus, Senior researcher, Animal Science Group, Wageningen University, Holland
Just Jensen (formand), Professor, Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet
Elise Norberg, Seniorforsker, Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Peer Berg, Sektionsleder husdyr, NordGen, Norge
Anders Christian Sørensen, Seniorforsker, Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, lokale 112, 8000 Aarhus C.