Identificering af nye unikke hornhindeproteiner

Ved analyser af hornhinden er en forskergruppe ved Aarhus Universitet nået et skridt nærmere en komplet beskrivelse af hornhindens proteome, og dermed hvilke proteiner der opretholder hornhindens balance - kaldet homeostase. Med denne information kan forskerne få indsigt i de grundlæggende molekylære mekanismer som er aktive i raske og sygdomsramte hornhinder, og forhåbentlig bane vejen for helbredelse af hornhindesygdomme.

Forskningsgruppen bag identificeringen af de nye unikke hornhindeproteiner. Bagerste række fra venstre: Ebbe Toftgaard Poulsen, Thomas F. Dyrlund, Jan J. Enghild. Forreste række: Camilla Lund Nikolajsen, Ida B Thøgersen og Carsten Scavenius. Derudover deltag Henrik Vorum i undersøgelsen. (Foto: Lisbeth Heilesen).
Foto: Syg hornhinde med udfældning af protein, der påvirker synet.

Hornhinden er det transparente væv forrest i øjet, der bryder lyset før det rammer linsen og nethinden og beskytter øjet mod skadelig UV-stråling. Næst efter grå stær er sygdomme i hornhinden den mest almindelige årsag til alvorlige synsproblemer i verden. Men trods omfattende forskning er de molekylære mekanismer der ligger til grund for mange hornhindesygdommene kun dårligt beskrevet. Forskerne fra Aarhus har nu taget endnu et skridt i retning af at kortlægge disse mekanismer.

Analyse af forskellige hornhindelag

Mange sygdomme påvirker kun visse af hornhindens lag, og det er derfor interessant at undersøge disse separat med henblik på at forstå grundlæggende sygdomsmekanismer. Forskergruppen fra Aarhus har derfor som den første i verden foretaget en grundig analyse af de forskellige lag af den menneskelige hornhinde. Ved brug af moderne spektrometriudstyr identificerede de ikke mindre end 3250 unikke proteiner, og af disse har 1787 ikke tidligere været identificeret i hornhinden. Ved en proteinanalyse viste det sig, at mange af de identificerede proteiner var kendt fra blodet, hvor de er involveret i kroppens forsvar mod bakterier og virus.

Dette arbejde er den mest omfattende proteinundersøgelse af hornhinden til dato. Med identificering og kvantificering af et stort antal unikke hornhindeproteiner er forskerne nået et stort skridt nærmere en komplet hornhinde proteinprofil, og dermed hvad det kræves at opretholde hornhindens homeostase. Forskerne håber, at denne information kan bruges til at udforske de grundlæggende molekylære mekanismer involveret i raske og sygdomsramte hornhinder, hvilket forhåbentligt kan bane vejen for helbredelse af et utal af sygdomme i hornhinden.

Undersøgelsen, der blev udført i samarbejde med Henrik Vorum fra Øjenafdelingen ved Aarhus Universitetshospital, er netop blev offentliggjort i det internationale tidsskrift Journal of Proteome Research.

Artiklen:

Human cornea proteome: Identification and quantitation of the proteins of the three main layers including epithelium stroma and endothelium af Thomas F. Dyrlund, Ebbe Toftgaard Poulsen, Carsten Scavenius, Camilla Lund Nikolajsen, Ida B. Thøgersen, Henrik Vorum og Jan Johannes Enghild:

Thomas F. Dyrlund - tfd@mb.au.dk, +45 60 60 00 14
Jan J. Enghild - jje@mb.au.dk