iNANO-professor indtræder i Carlsbergfondets bestyrelse

Professor Daniel Otzen er blevet udnævnt til bestyrelsen for Carlsbergfondet. Denne prestigefyldte rolle er en anerkendelse af professor Otzens enestående bidrag til nanovidenskabens felt og hans dedikation til at fremme videnskabelig forskning.

iNANO-professor Daniel Otzen er blevet udnævnt til bestyrelsen for Carlsbergfondet. Foto: Ane Schwartz.

Professor Otzens udnævnelse til Carlsbergfondets bestyrelse er en betydelig bedrift for både Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO) og Det Naturvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet.

Han blev valgt af medlemmerne af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab på et møde den 16. maj 2024. Hans rolle i bestyrelsen vil øge institutionens synlighed og indflydelse i det bredere videnskabelige samfund. Det understreger den høje kvalitet af forskning, der udføres ved iNANO, og styrker institutionens position som et førende center for nanovidenskabelig forskning og uddannelse.

Daniel Otzen har været professor i nanobioteknologi ved Interdisciplinary Nanoscience Centre (iNANO) ved Aarhus Universitet siden 2007. Han har en kandidatgrad i kemi og molekylærbiologi fra Aarhus Universitet og en ph.d. fra University of Cambridge.

Professor Otzen udtrykte sin begejstring i pressemeddelelsen fra Carlsbergfondet om udnævnelsen:

"Jeg er meget glad og beæret over at blive valgt til bestyrelsen for Carlsbergfondet. Carlsbergfondet er Danmarks ældste kommercielle fond med en unik rolle i dansk forskning og kulturliv. I kraft af sin historie og sin struktur er fonden umiskendeligt dansk, men samtidig har den stor international betydning og fungerer på mange måder som en global rollemodel. At blive medlem af fondens bestyrelse er både et privilegium og en forpligtelse, som kræver stor dedikation og engagement. Jeg ser meget frem til at bidrage til fondens arbejde," siger Daniel Otzen, som har været medlem af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab siden 2010.

Vi lykønsker professor Daniel Otzen med denne velfortjente udnævnelse, som afspejler hans vedvarende dedikation til ekspertise i forskning og uddannelse ved iNANO.

For flere detaljer, læs venligst den officielle meddelelse på Carlsbergfondets hjemmeside.

Professor Daniel Otzen

Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO) & Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Telefon: +4520725238

Mail: dao@inano.au.dk