Jiangnan Liu: En ny rolle for et virusafledt immunosuppressivt proteinmotiv

Ph.d.-forsvar, onsdag den 10. april 2019. Jiangnan Liu.

Jiangnan Liu

Under sine studier undersøgte Jiangnan Liu det immunosuppressive domæne (ISD) i gammaretrovirale overfladeproteiner. ISD-motiver spiller en nøglerolle i at undslippe værtens immunsystem ved at forsinke eller forhindre en reaktion af det adaptive immunsystem ikke kun mod virus, men også mod celler, der præsenterer det virale overfladeprotein. Denne immunosuppressive evne kan afbrydes ved substitution af to aminosyrer. Egenskaberne af ISD'en gør det til et potentielt bioterapeutisk middel til autoimmun sygdomsterapi. Jiangnan Liu studerede funktionen af ??ISD, når den blev udtrykt som en trimer på celleoverfladen. Imod forventning blev en stimulerende i stedet for en hæmmende effekt på immunsystemet observeret i in vitro-studier. Det giver et fingerpeg om den indviklede funktion af ISD, når den præsenteres i forskellige former.

De nye forskningsresultater bidrager til forståelsen af ??den komplicerede funktion af ISD, når de er dannet som trimer på et heterologt protein på mammale celler.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag den 10. April 2019, kl. 11.00
Sted: Bygning 1135, lokale 412, Aarhus Universitet, Ole Worms Allé 1, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Display of immunomodulatory viral peptides on mammalian cells
Kontaktinfo: Jiangnan Liu, e-mail: jnl@mbg.au.dk, tel.: +45 91984161
Senior Staff Scientist Mireia Peligrin, Institut de Génétique Moléculaire de Montpellier, Montpellier University of Excellence, France
Professor Karen Dybkær Sørensen, Department of Clinical Medicine, Aalborg University, Denmark
Associate Professor Anni Hangaard Andersen (chair), Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University
Hovedvejleder:
Professor Finn Skou Pedersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Senior Researcher Mogens R. Duch, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University
Associate Professor Luis Alvarez-Vallina, Department of Engineering, Aarhus University
Sprog:
Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520 og 1521, 8000 Aarhus C.