Jiaolong Wang: Analyse af IFT-A proteinerne i cilier – på vej mod en forståelse af deres strukturer og funktioner

Ph.d.-forsvar, fredag den 8. april 2022. Jiaolong Wang

Jiaolong Wang

IFT-A komplekset indeholder seks subunits og spiller sammen med IFT-B komplekset en central rolle i opbygningen og vedligeholdelse af cilia. Mutationer i alle de seks humane IFT-A-gener kan forårsage en række sygdomme. Det er derfor nødvendigt med detaljerede molekylære og strukturelle undersøgelser af IFT-A-proteinerne. I løbet af sit ph.d.-studium har Jiaolong Wang udført strukturelle og biokemiske undersøgelser af IFT-A-proteinerne og undersøgte IFT-A kompleksets interaktionerne med IFT-B og liposomer. De nye forskningsresultater bidrager til forståelsen af, hvordan IFT-A komplekset interagerer med IFT-B og spiller en ny IFT-A medieret vesikelcoate funktion.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet. Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 08. April 2022 kl. 13:30
Sted: Bygning 1531, lokale 113, Auditorium D1, Matematisk Institut, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Structural analysis of recombinant IFT-A complexes and characterization of the association with liposomes and the IFT-B1 complex
Kontaktinfo: Jiaolong Wang, e-mail: wangjl@mbg.au.dk, tlf.: +45 81942211

• Professor Søren T. Christensen, Institut for biologi, Københavns universitet, Danmark
  • Seniorforsker Altanta Cook, Institut for kvantitativ biologi, biokemi og bioteknologi, Edinburgh universitet, Skotlant
  • Professor Finn Skou Pedersen (formand), Institut for molekylærbiologi og genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder: Lektor Esben Lorentzen, Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS)
Katrinebjergvej 89F, bygning 5132, 8200 Aarhus N.