Jonas Thomsen: Mutation af potentielle immunundertrykkende domæner i virale overflade proteiner – på vej mod dannelse af hyperimmunogene proteiner til nye og forbedrede vacciner

Ph.d.-forsvar, torsdag den 23. november 2017, Jonas Thomsen.

Jonas Thomsen

I løbet af sit ph.d.-studium har cand.scient. Jonas Thomsen forsket i overfladeproteinerne fra Ebola virus, Middle Eastern Respiratory Syndrome (MERS) coronavirus og Porcine Reproductive and Respiratory Syndrome virus (PRRSV). Overfladeproteinerne er med til at mediere internaliseringen af viruspartiklerne i værtsceller og derved frigive det virale genom til cellens cytoplasma. Vira har udviklet en række strategier for immunundvigelse i det evige kapløb mellem patogener og værtens immunforsvar. En af strategierne er nedregulering af responset fra værtens medfødte immunforsvar. En række virale proteiner er blevet påvist at mediere regulering af immunresponset, heriblandt et specifikt domæne i den transmembrane underenhed af det retrovirale overfladeprotein, kaldet immunosuppressive domæne (ISD). Jonas Thomsen har undersøgt om ændring af aminosyrer i de potentielle ISD’er i Ebola, MERS og PRRSV overfladeproteiner vil påvirke infektiviteten af virus. Målet er af skabe hyperimmunogene proteiner, som kan benyttes til nye og forbedrede vacciner mod disse tre vira.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Torsdag den 23. November 2017, kl. 13.00
Sted: Bygning 1324, lokale 011, Aarhus Universitet, Bartholins Allé 10, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Mutation of candidate immunosuppressive domains of viral envelope proteins in order to generate hyperimmunogenic vaccines.
Kontaktinfo: Jonas Thomsen, e-mail: jo07@mbg.au.dk, tlf.: 25212865
Staff scientist, group leader, Mireia Pelegrin, Institut de Génétique Moléculaire de Montpellier, Université de Montpellier, France
Lektor Peter Johannes Holst, Institut for Immunologi og Mikrobiologi, Københavns Universitet, Danmark
Lektor Ditlev Egeskov Brodersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Professor Finn Skou Pedersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, iNANO, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Seniorforsker Mogens Duch, PhD.

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST,
Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.