Julie Lund Petersen: Når cellens Dr. Jekyll forvandler sig til Mr. Hyde - studier af en hyppigt forekommende DNA-skade

Ph.d.-forsvar, fredag den 18. marts 2022. Julie Lund Petersen.

Julie Lund Petersen

I løbet af sit ph.d.-studium har Julie Lund Petersen forsket i en hyppig DNA-skade og hvordan den opdages samt repareres af cellen. Skader i vores DNA skaber problemer, når DNA’et forud for celledeling skal kopieres. Julie har undersøgt en bestemt type DNA-skade forårsaget af mislykket Topoisomerase I aktivitet. Normalvis sørger Topoisomerase I for at fjerne vridninger i DNA’et. I sit studie har Julie undersøgt hvilke DNA-strukturer der opstår, når kopieringen af DNA’et når til selve skaden, samt hvilke proteiner der rekrutteres til skaden for at alarmere cellen om problemet og sikre, at de rigtige reparationsfaktorer bliver tilkaldt til skaden.

Arbejdet bidrager til forståelse af, hvordan cellen håndterer DNA-skader forårsaget af mislykket enzym-aktivitet, hvilket kan spille en rolle i forbindelse med forståelse af kræft-progression samt udvikling af kræftbehandling.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Instituttet for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet. Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 18. marts 2022 kl. 13:00
Sted: Bygning 1441, lokale 112, Aud. 2, Arts, Aarhus Universitet, Tåsingegade 3, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Mislykket Topoisomerase I aktivitet under replikationen: Globale og lokale undersøgelser
Kontaktinfo: Julie Lund Petersen, e-mail: jlp@mbg.au.dk, tlf.: +45 26711357

• Professor Giovanni Capranico, Department of Pharmacy and Biotechnology, University of Bologna, Italien
  • Lektor Vibe Hallundbæk Østergaard, Biologisk Institut, Københavns Universitet, Danmark
  • Lektor Ernst-Martin Füchtbauer (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder: Lektor Lotte Bjergbæk, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Forsvaret er offentligt. Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS), Katrinebjergvej 89F, bygning 5132, 8200 Aarhus N.