Karen Kræmmer Schelde: RNA-baseret medicin til lungerne og hvordan slim-barrieren overvindes

Ph.d.-forsvar, onsdag den 13. september 2017. Karen Kræmmer Schelde.

Karen Kræmmer Schelde
Konfokalmikroskopibillede af den murine bronkiolære væg efter indgivelsen af chitosan/fluorescens-markeret siRNA-nanopartikler. Cellekerner er farvet røde, og det fluorescerende siRNA er grønt. Det grønne signal indikerer, at siRNA er fanget i slimet på den apikale (luminale) side af epitelet.

I løbet af sit ph.d.-studium har cand.scient. Karen Kræmmer Schelde forsket i, hvordan nukleotid-baseret medicin indgives til lungerne. Hun har arbejdet med en celle-baseret lungemodel for at studere nanopartikler bestående af sukkerstoffet chitosan og nukleotid-baserede lægemidler, som siRNA. siRNA, som lægemiddel, kan specifikt inhibere translation af mRNA til protein og derved inhibere udtryk af et specifikt gen. Andre nukleotid-baserede lægemidler, som gapmers, er også blevet testet til brug i lungerne. Karen Kræmmer Schelde har brugt grise- og musemodeller for at vise forstøvningseffekten og distributionen/optaget af nanopartiklerne i lungerne. Hun har observeret, at chitosan-baserede nanopartikler bliver fanget i slimlaget i lungen og derved giver en forøget tid, hvormed lægemidlet er tilgængeligt for optag i lungeepitelet. Dette system kan være særligt effektivt til cystisk fibrose-patienter, som har et mere sejt slim i lungen, og derfor er den testede RNA-terapi rettet mod behandling af cystisk fibrose.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Science and Technology, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag den 13. september 2017 kl. 13.15
Sted: Bygning 1593, lokale 012, Auditoriet, iNANO-huset, Gustav Wieds Vej 14, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Delivery of nucleotide-based drugs for gene silencing in pulmonary epithelia
Kontaktinfo: Karen Kræmmer Schelde, e-mail: kkschelde@inano.au.dk, tlf.: 4076 6414
Associate Professor Jeffrey M. Beekman, University Medical Center Utrecht, Holland
Overlæge, Dr. Med., speciallæge i pædiatri,  pædiatrisk pulmonologi, Tacjana Pressler, BørneUngeKlinikken, Juliane Marie Centret, Rigshospitalet
Professor Daniel Otzen (formand), iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet

Professor Jørgen Kjems, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet
Medvejleder:
Klinisk lektor Jørgen Eskild Petersen, Infektionsmedicinsk afdeling, Aarhus Universitets Hospital
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1520, lokale 128-134, 8000 Aarhus C.