Laura Teodori: Designer nanostrukturer baseret på nukleinsyrer: Udnyttelse af multivalensens kraft til prækliniske anvendelser

Ph.d.-forsvar, fredag den 23. juni 2023, Laura Teodori

Laura Teodori

Under hendes ph.d.-studier lod Laura Teodori sig inspirere af naturlige multivalente systemer til at studere, hvorledes multivalent fremvisningen af flere ligander på et stillads kan forbedre bindingsaffiniteten og specificiteten af interaktioner mellem biomolekyler og deres targets. Nukleinsyrer kan anvendes til at skabe nanostilladser af enhver form og størrelse, hvilket muliggør programmeret præsentation af flere ligander med en præcis rumlig opstilling og valens. De resulterende nanostrukturer kan anvendes til målrettet billeddannelse af sygt væv og levering af lægemidler.

De nye forskningsresultater bidrager til undersøgelsen af multivalensens indflydelse på komplekse biologiske processer og til udnyttelse af disse mekanismer i udviklingen af nanomedicinske partikler til diagnosticering og behandling.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO), Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 23. juni 2023. kl. 13:15
Sted: Bygning 1514, lokale 213, Aud-I, Kemisk Institut, Aarhus Universitet, Langelandsgade 140, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Multivalente nukleinsyre-baserede nanostrukturer: Fra nanoskala-design til prækliniske anvendelser

Kontaktinfo: Laura Teodori, e-mail: laura.teodori@inano.au.dk, tlf.: +45 60906496

Professor Tim Liedl, Institut for Fysik, Ludwig-Maximilians-Universität, München, Tyskland

Professor Hanne Mørck Nielsen, Institut for Farmaci, Københavns Universitet

Lektor Ken Howard, Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO), Aarhus Universitet, Danmark (forperson)

Hovedvejleder:
Professor Jørgen Kjems, iNANO, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS)
Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.