Line Friis Bakmann Christensen: Fra mave til hjerne – hvordan mikrobiomet påvirker udviklingen af Parkinson’s sygdom

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 15. september 2020, Line Friis Bakmann Christensen.

Line Friis Bakmann Christensen

Meget tyder på, at Parkinson’s sygdom (PD) – en invaliderende sygdom, der påvirker nervesystemet – starter i maven og det er blevet foreslået at mikrobiomet spiller en afgørende rolle. I løbet af sit ph.d.-studium har Line Friis Bakmann Christensen undersøgt om specifikke bakterielle proteiner, kendt som funktionelle amyloider, kunne være ansvarlige for initiering/udviklingen af PD. Disse proteiner danner strukturer, der i høj grad ligner strukturer man finder i hjernen hos PD patienter. Line Friis Bakmann Christensen har sammenlignet mikrobiomet hos raske rotter med en PD rottemodel for at finde ud af, om der kunne detekteres nye funktionelle amyloider og om disse kunne påvirke det PD-relevante protein alpha-synuclein.

De forskningsresultater, der bliver præsenteret i denne afhandling, bidrager til vores forståelse af funktionelle amyloid; hvilke funktioner de kan have, hvordan de kan identificeres og hvordan forskellige amyloidogene proteiner kan påvirke hinanden.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Interdisciplinært Nanoscience Center (iNANO), Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Tirsdag den 15. september 2020 kl. 13:15
Sted: Bygning 1593, lokale 012, iNANO auditorium, iNANO, Aarhus Universitet, Gustav Wieds Vej 14, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Why you should always go with your gut feeling – The role of functional amyloids in Parkinson’s disease
Kontaktinfo: Line Friis Bakmann Christensen, e-mail: line_fbc@hotmail.com, tlf.: +45 53601383
Lektor Meytal Landau, Faculty of Biology, Technion, Israel Institute of Technology, Israel
Professor Michael Toft Overgaard, Institut for Kemi og Biovidenskab, Aalborg Universitet, Danmark
Professor Jan Skov Pedersen (formand), iNANO og Institut for kemi, Aarhus Universitet, Danmark
Professor Daniel Erik Otzen, iNANO og Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet,  Danmark
Medvejleder:
Lektor Morten S. Dueholm, Institut for Kemi og Biovidenskab, Aalborg Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Pga. situationen med coronavirus er Aarhus Universitet fysisk lukket. Afhandlingen vil derfor ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.nat@au.dk og få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.