Line Marie Christiansen: Flippase eller misforstået: en strukturel og biokemisk jagt på at forstå P4B-ATPaser

Ph.d.-forsvar, Fredag den 14. oktober 2022. Line Marie Christiansen

Line Marie Christiansen

I løbet af sit ph.d.-studium har Line Marie Christiansen undersøgt et essentielt protein fra P4-ATPase familien, også generelt kendt som lipid flippaser. Denne gruppe af proteiner translokerer lipider mod den cytosoliske del af membranen hvilket er essentielt for celle-til-celle signalering, vesikel dannelse og programmeret celledød.

En undergruppe kaldet P4B-ATPaser inkluderer det undersøgte protein S. cerevisiae Neo1p såvel som den mammale ortholog ATP9A, for hvilken dysfunktion er knyttet til udvikling af alvorlige neurologiske fænotyper. Det understreger vigtigheden af undergruppen, om end funktionen endnu ikke er fastlagt. Med udgangspunkt i Neo1p har Line Marie Christiansen undersøgt funktion, struktur og substrat for at afgøre hvorvidt P4B-ATPaser også fungerer som lipid flippaser, eller har en anden – men også – essentiel funktion i cellen.

De opnåede forskningsresultater bidrager til en international diskussion om funktionen af P4B-ATPaser og bidrager med høj-resolution CryoEM strukturer af Neo1p i flere konformationer og en systematisk undersøgelse af mulige substrater og potentielle regulatoriske mekanismer.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 14 oktober 2022 kl. 13.15

Sted: Bygning 1871, lokale 120, Molekylærbiologi & Genetik, Aarhus Universitet, Universitetsbyen 81, 8200 Aarhus N.
Afhandlingens titel: The Trinity of Neo1p: structure, substrate and function
Kontaktinfo: Line Marie Christiansen, e-mail: lmc@mbg.au.dk, tlf.: +45 21640804

Professor Inga Hänelt, Institut für Biochemie, Goethe Universität, Frankfurt,Germany

Professor Michael B. Palmgren, Institut for Plante- og Miljøvidenskab, København Universitet, København, Danmark

Lektor Pia Møller Martensen (forperson), Institut for Molekylærbiologi & Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Professor Poul Nissen, Institut for Molekylærbiologi & Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder:
Adjunkt Joseph A. Lyons,  Institut for Molekylærbiologi & Genetik, Interdisciplinary Nanoscience Center - INANO, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS)
Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.