Mads Eskesen Christensen: Ny mekanistisk indsigt i Na,K-pumpens hemmeligheder

Ph.d.-forsvar, fredag den 21. april 2023, Mads Eskesen Christensen

Mads Eskesen Christensen

I løbet af sit ph.d.-studium har Mads Eskesen Christensen undersøgt transport mekanismen af den humane Na,K-pumpe. Enzymet transporterer kalium og natrium ind og ud af cellerne, hvorved pumpen opretholder vitale ion gradienter over cellemembranen og danner grundlag for bl.a. et fungerende nervesystem. I mennesket bliver omkring 35% af kroppens energi brugt til at drive Na,K-pumpen, hvilket fremhæver relevansen af proteinet samt vigtigheden af kontrolleret regulering. Mads E. Christensen studerede regulering samt transport mekanismen af Na,K-pumpen ved strukturel og biokemisk karakterisering, hvilket har resulteret i ny indsigt og en bedre forståelse af pumpens funktion. Foruden en øget mekanistisk indsigt i struktur funktion relationen af den humane Na,K-pumpe, har studiet dannet basis for opklaringen af isoform specifikke transport karakteristika samt ætiologien af sygdoms mutationer.

Ph.d.-studiet er gennemført ved institut for Molekylærbiologi og Genetetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 21. april 2023 kl. 13:15
Sted: Bygning 1871, lokale 120, MBG Auditorium, Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Universitetsbyen 81, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Structural and functional characterization of human Na,K-ATPases
Kontaktinfo: Mads E. Christensen, e-mail: mec@mbg.au.dk, tlf.: +45 28973223

Professor Dirk J. Slotboom, Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology, University of Groningen, The Netherlands
Professor Nanna MacAulay, Department of Neuroscience, University of Copenhagen, Denmark
Senior researcher Jan Trige Rasmussen (chair), Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University, Denmark

Professor Poul Nissen, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University, Denmark

Medvejleder:
Assistant Professor Michael Habeck, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University, Denmark.

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS), Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.