Magdalini Tsitsikli: Bestemmelse af determinanter for specificiteten og sensitiviteten af LysM receptorer med aktive kinaser involveret i symbiose og immunitet

Ph.d.-forsvar, onsdag d. 26. april 2023. Magdalini Tsitsikli.

Magdalini Tsitsikli

I løbet af sit projekt har Magdalini fokuseret på at undersøge immunitet- og symbiotiske signaleringsveje i bælgplanter. I samme økosystem har mikroorganismer og planter etableret forskellige interaktioner rangerende fra kommensalisme til patogenicitet, hvori den gensidige genkendelse spiller en afgørende rolle. Bælgplanter har en unik evne til at indgå i symbiotiske forhold med Rhizobium bakterier, som er i stand til at fiksere atmosfærisk nitrogen. I jorden vil LysM receptorer i rodcellernes plasmamembran sikre bælgplanters evne til at differentiere mellem patogene og gavnlige bakterier. Magdalini har undersøgt, hvordan cytoplasmatiske domæner fra lignende LysM receptor kinaser igangsætter modsatrettede signaleringsveje i Lotus japonicus rødder. Hun har identificeret aktiveringsmekanismer og determinanter for specificiteten af signaleringen i LysM receptor kinaser involveret i både symbiose og immunrespons, som har forbedret vores forståelse af, hvordan planter udnytter disse mekanismer til at promovere sund vækst i naturlige miljøer.

PhD-graden blev gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet

Dette resumé er blevet forberedt af den PhD-studerende.

Tidspunkt: onsdag d. 26. april 2023 kl. 13:00

Sted: 1871-120 Auditorium MBG

Afhandlingstitel: Bestemmelse af determinanter for specificiteten og sensitiviteten af LysM receptorer med aktive kinaser involveret i symbiose og immunitet

Medlemmer af bedømmelseskomitéen:

• Prof. Dr. Thorsten Nürnberger, ZMP – Center for Plantemolekylærbiologi, Tübingen Universitet, Tyskland
  • Prof. Anja Thoe Fulgsang, Institut for Plante- og Miljøvidenskab, Københavns Universitet, Danmark

Formand af komitéen: Lektor Pia Møller Martensen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder: Prof. Simona Radutoiu, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark.

Medvejleder: Lektor Kasper Røjkjær Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark.

Sprog: PhD-afhandlingen vil blive forsvaret på engelsk.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS), Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.