Malte Grewoldt: Små Fluer, Store Forsvar - Hvordan Sørgemyg Beskytter Deres DNA

Ph.d.-forsvar, fredag den 27. september 2024, Malte Grewoldt

I de fleste dyr er kønslinjen beskyttet af forsvarssystemer, som f.eks. Argonaute-proteiner, der regulerer gener og tavsætter skadelige genetiske elementer for at sikre sikker overførsel af genetisk information.

Malte Grewoldt har undersøgt genombeskyttelse i den sortvingede sørgemyg (Bradysia coprophila), en art med usædvanlig reproduktiv biologi. Han opdagede duplikationer af Argonaute-gener, som muligvis har udviklet nye roller i genombeskyttelse og genregulering. Argonaute-proteiner spiller vigtige roller i det reproduktive system og kan overføres fra mor til afkom for at regulere genomet tidligt i udviklingen. Malte Grewoldt’s forskning kaster lys over evolutionen og diversiteten af disse forsvarssystemer, samt deres mulige indvirkning på genetisk arv og fertilitet.

Ph.d.-studiet blev gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Det Naturvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 27. september 2024 kl. 13:00
Sted: Bygning 1870, Lokale 816, Faculty Club, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Universitetsbyen 81, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Small RNA Biology and Transposable Elements in Bradysia coprophila
Kontaktinfo: Malte Grewoldt, E-mail: malte.grewoldt@mbg.au.dk, Tlf.: +45 2683 9828

Professor Ronald van Rij, Det Medicinske Fakultet, Radboud University, Nederlandene

Professor Alexander Suh, Leibniz Institut for Analyse af Biodiversitetsforandringer, Tyskland

Forperson: Professor Kasper Røjkjær Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Vejledere:
Hovedvejleder: Lektor Christian Kroun Damgaard, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet

Medvejleder: Adjunkt Peter Ebert Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet

Medvejleder: Professor Laura Ross, Institut for Økologi og Evolution, University of Edinburgh

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Ph.d.-afhandlingen er tilgængelig for læsning ved Graduate School of Natural Sciences/GSNS, Ny Munkegade 120, bygning 1521, 8000 Aarhus C.