Maria Grymer Metz Mørch: Probiotikaens komplekse verden: hvordan C. elegans kan hjælpe os med at forstå multifaktorielle probiotiske mekanismer

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 19 maj 2020. Maria Grymer Metz Mørch.

Maria Grymer Metz Mørch

Multiresistente patogene bakterier er et stigende problem i hele verden, og behandling af sådanne infektioner med traditionel antibiotika kan være problematisk. Probiotiske bakterier er gavnlige bakterier, som bidrager med en sundhedsmæssig fordel til deres værtsorganisme, og nogle probiotiske bakterier kan beskytte mod patogene bakterier. Under hendes Ph.d-studier har Maria Grymer Metz Mørch brugt rundormen C. elegans som modelorganisme til at undersøge værtsresponser til probiotiske bakterier ift. infektion med den multiresistente bakterie methicillin-resistent Staphylococcus aureus (MRSA). Maria har brugt genetiske analyser for at undersøge værts signalering og faktorerer som er vigtige for værtsresponset til den probiotiske bakterie. Hun fandt at bestemte aspekter af det innate immunsystem samt faktorer involveret i tarmbarriere vedligeholdelse og fedtsyre metabolisme er essentielle for at C. elegans kan opnå øget probiotika-medieret MRSA tolerance.

Disse nye opdagelser bidrager til forståelsen af hvordan probiotiske bakterier har indflydelse på værtsorganismen på en multifaktoriel måde, og hvilke processer som er vigtige for værtsresponset. Dette kan lede til udviklingen af alternativer til traditionel antibiotika.

Ph.d.-studiet blev gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den Ph.d-studerende.

Tid: Tirsdag den 19. maj 2020, kl. 16:00
Sted: Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Anni Hangaard Andersen (aha@mbg.au.dk).
Afhandlingens titel: Deciphering host responses to Lactobacilli - A study of probiotics using C. elegans
Kontaktinfo: Maria Grymer Metz Mørch, e-mail: mgm@mbg.au.dk, tlf.: +45 28102012
Professor Malene Hansen, Neuroscience and Aging Research Center, Sanford Burnham Prebys Medical Discovery Institute, USA
Lektor Janne Kudsk Klitgaard, Institut for Klinisk Mikrobiologi, Syddansk Universitet, Danmark
Lektor Anni Hangaard Andersen (Formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Professor Claus Oxvig, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark
Medvejledere:
Lektor Anders Olsen, Institut for Kemi og Biovidenskab, Aalborg Universitet, Danmark
MD Kurt Fuursted, Sektionsleder, Statens Serum Institut, København, Danmark.
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Pga. situationen med coronavirus er Aarhus Universitet fysisk lukket. Afhandlingen vil derfor ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.scitech@au.dk og få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.