Maria Stenum Hansen: Når mælkemanden har pakkepost med: biologiske funktioner af extracellulære vesikler i mælk

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 2. november 2021. Maria Stenum Hansen.

Maria Stenum Hansen

I løbet af sit ph.d.-studium har Maria Stenum Hansen undersøgt hvordan mælkeafledte membranomsluttede vesikler bidrager til tarmcellers signalering. Disse extracellulære vesikler kan modstå fordøjelse igennem mavetarmkanalen og dermed nå til tarmen, hvor de optages.

Maria Stenum Hansen har studeret, hvordan extracellulære vesikler fra mælk nedregulerede udskillelse af inflammatoriske molekyler fra tarmens celler under inflammation. De opnåede forskningsresultater bidrager til forståelsen af extracellulære vesikler som bioaktive komponenter i mælk, der leverer beskeder fra mor til spædbarn og dermed spiller en rolle i at instruere spædbarnets immunsystem.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet. Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Tirsdag den 2. november kl. 13:00
Sted: Bygning 1253, lokale 211, Merete Barker auditoriet, Søauditorierne, Aarhus Universitet, Bartholins Allé 3, 8000 Aarhus
Afhandlingens titel: Karakterisering og biologiske aktiviteter af extracellulære vesikler i komælk
Kontaktinfo: Maria Stenum Hansen, e-mail: msh@mbg.au.dk, tlf.: +45 28715349

Professor Alan Kelly, School of Food and Nutritional Sciences, University College Cork, Irland
Lektor Malene Møller Jørgensen, Afdeling for Klinisk Medicin, Aalborg Universitet, Danmark
Lektor Knud Larsen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder:
Seniorforsker Jan Trige Rasmussen, Institut for Molelylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder:
Senior R&D manager Marie Stampe Ostenfeld, Nutrition & Health, Discover R&D, Arla Foods Ingredients, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS)
Katrinebjergvej 89F, bygning 5132, 8200 Aarhus N.