Mette Harboe: Regulering af knoglevækst – studier i mus og zebrafisk hjælper os til en dybere forståelse af molekylære mekanismer

PhD forsvar, fredag d. 24. januar 2020. Mette Harboe.

Mette Harboe

I løbet af sit ph.d.-studie har cand.scient. Mette Harboe forsket i regulering af knoglevækst. Knogler fungerer som beskyttelse og støtte for kroppen, men de indeholder også hormoner og næringstoffer, som kan frigives når det er nødvendigt. For at understøtte disse forskellige funktioner er det vigtigt at knogler dannes korrekt.

Proteinerne pregnancy-associated plasma protein-A (PAPP-A) og PAPP-A2 er proteaser der kan regulere niveauet af vækstfaktoren insulin-like growth factor (IGF), som man ved spiller en central rolle i knoglevækst. Ved at generere mus, hvor generne som koder for Papp-a eller Papp-a2 er inaktiveret, har Mette undersøgt om proteaserne er nødvendige for normal knogleudvikling. Derudover har hun brugt transgene zebrafisk som modelorganisme til at undersøge, om de to proteaser kontrollerer differentieringen af bruskceller (chondrocytter) – en proces som er essentiel for knoglevækst.

De opnåede forskningsresultater bidrager til vores forståelse af de cellulære og molekylære mekanismer, som er involveret i brusk- og knogleudvikling. Derudover øger de vores viden om den komplekse regulering af IGF-signalering.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 24. januar 2020 kl. TBA
Sted: TBA
Afhandlingens titel: In vivo studies of PAPP-A and PAPP-A2 in bone development
Kontaktinfo: Mette Harboe, mharboe@mbg.au.dk, tlf.: 20645727
Professor Tom Goldammer, Institute of Genome Biology, Leibniz Institute for Farm Animal Biology, Germany
Professor Kåre Lehmann Nielsen, Department of Chemistry and Bioscience, Aalborg University, Denmark
Associate Professor Knud Erik Larsen, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University, Denmark (chair)
Hovedvejleder:
Professor Claus Oxvig, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus University
Sprog:
Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Science and Technology/GSST, Ny Munkegade 120, bygning 1521, 8000 Aarhus C.