Nathalie Wyss: Analyse af antistoffer, og hvordan vi kan forbedre dem

Ph.d.-forsvar, fredag den 27. oktober 2023, Nathalie Wyss

Nathalie Wyss

Under sine ph.d.-studier har Nathalie Wyss undersøgt, hvordan antistoffer - politimolekylerne i vores krop - binder sig til deres mål. Antistoffer er Y-formede partikler, der har den særlige egenskab, at de kan binde sig til potentielle trusler, f.eks. patogener, med begge arme på samme tid. Det kan i høj grad forbedre deres potentiale til at rydde den fremmede indtrænger af vejen. Nathalie Wyss har undersøgt, hvordan vi præcist kan måle den stærke binding af antistoffer, og hvordan det ser ud, før antistoffet, men også den indtrængende, bliver effektivt detekteret.

De nye resultater bidrager til forståelsen af, hvordan antistoffer kan forbedres for at generere endnu bedre antistofformater som lægemidler mod sygdomme.

Ph.d.-studiet blev gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Det Naturvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet & Institut for Struktur og Interaktion Novo Nordisk A/S, Måløv.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid:  Fredag den 27. oktober den kl 13.00.
Sted: Institut for Molekylærbiologi og Genetik (MBG), Nucleus auditorium. 1871-120 Aarhus Universitet.
Afhandlingens titel: Aviditet og multivalent target-engagement i antistoffer
Kontaktinfo: Nathalie Wyss, e-mail: nathiboll@hotmail.com tlf.: +45 52244214

Professor Peter Kristensen, Institut for Kemi og Biovidenskab, Aalborg Universitet, DK,

Professor Björn Högberg, Institut for Medicinsk Biokemi og Biofysik, Karolinska Institutet, Sverige

Lektor Pia Møller Martensen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark.

Hovedvejleder:
Lektor Magnus Kjærgaard, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, & Principal Scientist Charlotte Wiberg, Afdeling for Struktur og Interaktion, Novo Nordisk A/S, Måløv, Danmark

Medvejleder:
Videnskabelig direktør Jesper Ferkinghoff-Borg, Institut for Maskinintelligens, Novo Nordisk A/S, DKPrincipal Scientist Søren Lund, Department of Antibody Technologies, Novo Nordisk A/S, DKVice President for forskningsprojekter Nikolaj Kulahin Roed, Global Project Management, Novo Nordisk A/S, DK

Professor Gregers Rom Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark.

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS), Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.