Niels Bøgholm: Afdækningen af GTPase-aktivitet af den cilium associerede GTPase RabL2

Ph.d.-forsvar, torsdag den 31. marts. Niels Bøgholm.

Niels Bøgholm

I løbet af sit ph.d-studium har Niels Bøgholm undersøgt GTPasen RabL2 som er associeret med cilier. Cilier er hår-lignende strukturer, som findes på overfladen af stort set alle celler i vores krop. Opbygningen og vedligeholdelsen af cilier er afhængigt af aktiv transport af materiale fra cellekroppen, denne proces kaldes intraflagellar transport (IFT). IFT-komplekset består af 22 proteiner og indeholder to GTPaser. Niels Bøgholm har karakteriseret den nyligt opdagede GTPase RabL2 og har beskrevet dens association med IFT komplekset og CEP19. Studiet har vist at IFT-komplekset fungerer som en GTPase-aktivator for RabL2, dette placerer RabL2 som et nøgletrin for igangsættelsen af IFT-processen.

De opnåede forskningsresultater bidrager til forståelsen af, hvordan IFT-processen reguleres og igangsættes ved hjælp af RabL2.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet. Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: torsdag den 31. marts kl. 16:00
Sted: Bygning 1871, lokale 120, Auditorium, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Universitetsbyen 81, 8000 Aarhus C
Afhandlingens titel: Biochemical studies of the cilium associated small GTPase RABL2 uncover the IFT-B1 complex as a GTPase activator
Kontaktinfo: Niels Bøgholm, e-mail: nb@mbg.au.dk, tlf.: +4523744251

• Professor Peter K. Jackson, Department of Microbiology and Immunology, Stanford University School of Medicine, USA
  • Professor Lotte Bang Pedersen, Institut for Biologi, Københavns Universitet, Danmark
  • Lektor Anni H. Andersen (formand), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder:
Lektor Esben Lorentzen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS)
Katrinebjergvej 89F, bygning 5132, 8200 Aarhus N.