Ny professor i bioaktive fødevareproteiner

Esben Skipper Sørensen er udnævnt til professor i bioaktive fødevareproteiner ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved Aarhus Universitet pr. 1. januar 2018.

Esben Skipper Sørensen

Esben Skipper Sørensens forskningsgruppe arbejder med grundforskning og anvendelsesorienteret forskning inden for bioaktive mælkeproteiner. Hans forskning omhandler en beskrivelse af mælkens proteiner i både modermælk og komælk, samt undersøgelser af deres biologiske aktiviteter.

Forskningsgruppen har et langvarigt samarbejde med mejeriindustrien om anvendelse af bioaktive mælkeproteiner. Dette samarbejde har ført til patenter på produktion og anvendelse af bioaktive mælkeproteiner i blandt andet tandpasta og modermælkserstatninger, hvor proteinerne blandet andet er vist at have en positiv effekt på immunforsvaret hos spædbørn.

Derudover interesserer Esben Skipper Sørensen sig for populærvidenskabelig formidling af ernæringsforskning og lignende temaer, og han er en hyppigt anvendt forelæser på Folkeuniversitetet samt hos virksomheder og andre uddannelsesinstitutioner.

Esben Skipper Sørensen har arbejdet med mælkeproteinforskning siden sit specialestudie i 1993.  Efter afslutningen af sin ph.d. i molekylærbiologi ved Aarhus Universitet i 1995 har han været ansat ved det som i dag er Institut for Molekylær Biologi og Genetik i Aarhus som forskningsadjunkt (1995-1999) og lektor (2000-2017). Siden 2011 har han fungeret som sektionskoordinator for Sektionen for Molekylær Ernæring ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet.

Professor Esben Skipper Sørensen
Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet