Nyt forskningsprojekt kan bane vej for et farvel til kunstige farver i mad

Med udgangspunkt i violette gulerødder vil Henrik Brinch-Pedersen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik og hans samarbejdspartnerne gøre det muligt at erstatte flere kunstige farvestoffer i fødevarer med naturlige farvestoffer baseret på grøntsager. Innovationsfonden har investeret knap 15 millioner kroner i projektet.

Med udgangspunkt i violette gulerødder vil forskere i samarbejde med et firma gøre det muligt at erstatte flere kunstige farvestoffer i fødevarer med naturlige farvestoffer baseret på grøntsager. Foto: Henrik Brinch-Pedersen/AU

Forbrugere over hele verden efterspørger i stigende grad fødevarer uden kunstige tilsætningsstoffer, ligesom vegetariske og veganske fødevareløsninger vinder stærkt frem både i Danmark og resten af verden. Det øger behovet for naturlige og rent vegetabilske fødevarefarver.

Overgangen til naturlige farver begrænses imidlertid af, at disse farver i mange tilfælde er sensitive over for lys, varme og pH samt af begrænsede farvenuancer og høj pris.

Stor børsvirksomhed og universitet kombinerer kompetencer

I forskningsprojektet NaFoCo vil Aarhus Universitet sammen med virksomheden Chr. Hansen Natural Colors A/S bruge klassisk planteforædling, nye forædlingsteknikker og dyrkningstekniske metoder til udvikling og optimeret produktion af råvarer, der er specifikt rettet mod fremstilling af naturlige farvestoffer til fødevarer.

- Hos Chr. Hansen har vi omfattende viden om, hvordan strukturen i pigment-molekyler påvirker farveegenskaberne i fødevarer. Sammen med Aarhus Universitets ekspertise inden for genetisk regulering og miljøpåvirkning af pigment-syntese i planter og pigmenters stabilitet, giver det unik mulighed for at udvikle nye og bedre naturlige farver til fødevarer, som kan produceres med færre ressourcer, siger Bjarne Jørnsgård, som er Crop Science Manager hos Chr. Hansen Natural Colors A/S.

Violette gulerødder kan være løsningen

I projektet sættes der særligt fokus på farver i spektret fra blå og violet over ren rød til orangerøde nuancer med forbedrede stabilitetsegenskaber i forhold til de eksisterende løsninger.

Projektet arbejder med violet gulerod som modelafgrøde, fordi disse gulerødder naturligt indeholder farvestoffer med potentiale til at dække det ønskede farvespektrum. Samtidig er det en meget produktiv afgrøde, og dermed kan det blive muligt at sænke prisen, så den bliver et reelt og acceptabelt alternativ til kunstige fødevarefarver.

Danmark har en meget effektiv gulerodsproduktion, og i dag produceres gulerødder på 2.194 ha, heraf næsten halvdelen økologisk. Violette gulerødder til produktion af fødevarefarver kan være en interessant ny afgrøde for de danske landmænd.

Efter projektets afslutning vil man kunne skalere den udviklede løsning til andre plantearter.

NaFoCo er et samarbejde mellem fødevareingrediensvirksomheden Chr. Hansen Natural Colors A/S, Institut for Molekylærbiologi og Genetik samt Institut for Fødevarer, begge ved Aarhus Universitet.

Artiklen er baseret på en pressemeddelelse fra Innovationsfonden.

Læs mere på Innonvationsfondens hjemmeside.

Kontakt ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik:

Professor Henrik Brinch-Pedersen
Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet