Peter Kerwin: Hun-bananfluens parringssang

Ph.d.-forsvar, fredag den 25. marts 2022. Peter Kerwin.

Peter Kerwin

I løbet af sit ph.d.-studium har Peter Kerwin forsket i en nyopdaget adfærd hos bananfluer, kaldet parringssang. Hun-bananfluen producerer under parringen særlige lydsignaler med vingerne. Som svar på sangen ændrer hannen på sammensætningen af sin sædvæske, hvilket påvirker udfaldet af parringen. Peter Kerwin identificerede hjerneceller og gener som er vigtige for at hunnen kan synge. Han karakteriserede  derudover også hvad der sker med sædvæske-sammensætningen hvis hannerne har en mutation der forårsager defekter i sædvæskeproducerende celler.

Forskningen bidrager til forståelsen af forskelle på hjernen kønnene imellem, hvordan hjernen regulerer adfærd og vigtigheden af sædvæsken i forbindelse med befrugtningen. En bedre forståelse af adfærden kan vise sig at være vigtig i områder såsom skadedyrsbekæmpelse af insekter og fertilitetsbehandling.

Ph.d.-studiet er gennemført ved  Danish Research Institute of Translational Neuroscience (DANDRITE), Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet. Dette resumé er udarbejdet af den ph.d-studerende.

Tid: Fredag den 25. marts 2022 kl. 13.00
Sted: Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Helle Homann; heho@mbg.au.dk
Afhandlingens titel: Female Drosophila Copulation Song
Kontakt information: Peter Kerwin, e-mail: pk@dandrite.au.dk

• Professor Claudia Fricke, Department of Zoology, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Tyskland
  • Lektor Jan Clemens, European Neuroscience Institute Göttingen, Georg-August-Universität Göttingen, Tyskland
  • Lektor Anni Hangaard Andersen, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark (forkvinde)

Lektor Anne C. von Philipsborn, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark (Nu Professor ved Faculty of Science and Medicine, Fribourg University, Switzerland)

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Natural Sciences (GSNS)

Katrinebjergvej 89F, bygning 5132, 8200 Aarhus N.