Poul Nissen modtager 10 mio. kroner til at forske i insulinreceptoren

Novo Nordisk Fonden har tildelt professor Poul Nissen en femårig bevilling i form af en såkaldt ”NNF Distinguished Investigator 2019 grant” inden for ”Bioscience and Basic Biomedicine”, der tildeles forskere, som har vist, at de kan udføre og lede forskning på allerhøjeste internationale niveau.

Poul Nissen (foto: Lisbeth Heilesen/AU)

Optagelse af næring er af afgørende betydning for alle organismer, så derfor er det vigtigt at spise det rigtige og få alle nødvendige næringsstoffer, så man undgår at overbelaste sin krop. Når man spiser, nedbrydes maden til bl.a. sukkerstoffer, som optages i blodet og danner grundlag for det, man kalder blodsukker. Hormonet insulin regulerer og styrer transporten af sukkeret ind i cellerne, hvor det anvendes som energi, der får kroppen til at fungere. Insulin-lignende molekyler er ligeledes helt centrale lægemidler til behandling af diabetikere.

Insulin virker ved at binde sig til molekyler på celleoverflader, de såkaldte receptorer. Når insulin bindes til receptorerne, øges bl.a. transporten af glukose ind i cellen. En stigning i koncentrationen af glukose efter man har spist, er en direkte stimulator af insulinsignalering. Andre næringsstoffer, såsom aminosyrer fra proteiner samt fedtstoffer i maden, udløser ligeledes insulinsignalering.

Omsætningen til energi i cellerne fungerer dog ikke altid optimalt hos mennesker, og en ubalance i mængden af insulin kan være fatal.

For at få bedre indsigt i insulins virkningsområder, vil Poul Nissen og hans gruppe derfor studere, hvorledes insulin aktiverer receptoren til at aktivere regulering af andre molekyler og stofskiftesystemer i cellen - med speciel fokus på disse mekanismer i hjernen, som er et meget energikrævende organ. Forskerne vil desuden studere en vigtig aminosyretransportør, som sørger for optag af aminosyrer fra tarmen. Aminosyrer er essentielle byggesten for alle proteinstoffer og en lang række signalstoffer i kroppen.

Med det nye projekt håber Poul Nissen og hans gruppe også at få nye ideer og strategier til udvikling af ny medicin og procedurer til behandling af bl.a. type 2 diabetes, hvor den naturlige regulering gennem insulinreceptoren ikke fungerer ordentligt.

Professor Poul Nissen
Institut for Molekylærbiologi og Genetik/DANDRITE