Poul Nissen tildelt den internationale Gregori Aminoff Pris 2016

Det Kongelige Svenske Videnskabernes Akademi har besluttet at tildele Gregori Aminoffs prisen i krystallografi 2016 til professor Poul Nissen, Aarhus Universitet. Poul Nissen er den første dansker, der modtager Aminoff Prisen.

Poul Nissen

Prisen deles med professor Chikashi Toyoshima, University of Tokyo, Japan, og forskerne tildeles prisen "for deres grundlæggende bidrag til forståelsen af den strukturelle baggrund for ATP-dreven transport af ioner over cellemembraner.”

Krystallografi er en vigtig metode til at bestemme molekylære strukturer i fysik, kemi og biologi. Disse strukturer tillader os at forstå egenskaberne af materialer og kemikalier, men også funktioner af biologiske molekyler, såsom proteiner og DNA.

Pär Nordlund, formand for priskomiteen for Gregori Aminoff Prisen, udtaler:

”Prismodtagerne har udviklet ny teknologi til at krystallisere og bestemme strukturen af membranproteiner i deres naturlige miljø. Det store gennembrud er, at disse studier har åbnet op for forståelsen af den mekanisme, der transporter ioner gennem cellemembraner, samt strukturelle tilstande, der optræder i dette meget komplekse system. Bestemmelsen af strukturen af membranproteiner har spillet en meget vigtig rolle i udviklingen af moderne lægemidler.”

Professorerne Poul Nissen og Chikashi Toyoshima har bestemt krystalstrukturer af flere centrale medlemmer af P-type ATPase-familien og dertil af flere reguleringsmekanismer, som påvirker deres iontransportmekanisme. Denne information har gjort det muligt at give en detaljeret beskrivelse af de molekylære mekanismer af disse vigtige iontransportproteiner og af deres rolle i celler af mange forskellige biologiske systemer og i sundhed og sygdom.

Udover æren får de to forskere hver 50.000 svenske kr., som bliver tildelt dem ved en ceremoni i Stockholm d. 31. marts 2016, hvor de ligeledes vil holde et foredrag om deres forskning.

Om Aminoff-prisen

Gregori Aminoff-prisen er en international pris uddelt siden 1979 af Det Kongelige Svenske Videnskabernes Akademi inden for krystallografi, for belønne "et dokumenteret, individuelt bidrag inden for krystallografi, herunder dynamikken i dannelsen og opløsningen af krystalstrukturer."

Prisen er opkaldt efter den svenske videnskabsmand og kunstner Gregori Aminoff (1883-1947), siden 1923 professor i Mineralogi ved det svenske Naturhistoriske Museum. Præmien kan deles af flere prismodtagere.

Poul Nissen er den første dansker, der modtager Aminoff Prisen.

Professor Poul Nissen
Institut for Molekylærbiologi og Genetik/DANDRITE