Lynette Nel: Proteinstrukturer afslører ledetråde til hvordan steroler bevæger sig

Ph.d.-forsvar, mandag den 4. november 2024, Lynette Nel

Lynette Nel

Forskellige biologiske processer i organismer er afhængige af at steroler er tilgængelige i den rigtige mængde på det rigtige sted. Når sterol homøostase bliver forstyrret i mennesker, kan en arvelig sygdom kendt som Niemann-Pick type C (NPC) sygdom eller ”barndomsdemens” være den underliggende årsag. Under sin Ph.D. forskede Lynette Nel i homologe NPC-proteiner i S. cerevisae (gær) for at forstå, hvordan disse proteiner virker. Lynette Nel har hovedsageligt brugt cryo-elektronmikroskopi for at få indsigt i, hvordan strukturen af ​​NPC-proteiner gør dem i stand til at binde og flytte steroler.

Indholdet af denne afhandling udvider vores forståelse for funktionen af NPC-relaterede proteiner og deres rolle i sterol homøostasen i eukaryoter.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, det Naturvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den Ph.d.-studerende.

Tid: mandag den 4. november 2024 kl. 11:00
Sted: TBA, Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, Universitetsbyen 81, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Farvning i mekanistiske detaljer: Strukturelle undersøgelser afslører, hvordan Niemann-Pick type C-proteiner bidrager til sterol homøostase i eukaryoter
Kontaktinfo: Lynette Nel, e-mail: lnel@mbg.au.dk, tlf.: +45 91104974

Lektor Nicholas Taylor, Novo Nordisk Fondens Center for Proteinforskning, Københavns Universitet, Danmark

Professor Bruno André, Cellens molekylære fysiologi, Det Frie Universitet i Bruxelles, Belgien