Rasmus Kock Flygaard tildelt en Hallas-Møller Emerging Investigator bevilling

Postdoc Rasmus Kock Flygaard har fået en Hallas-Møller Emerging Investigator-bevilling fra Novo Nordisk Fonden på 10 mio. kr. over de næste fem år til at etablere sin egen forskningsgruppe ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, til at forske i et molekyle, der er vigtig for overlevelse af kroppens celler.

Rasmus Kock Flygaard har fået 10 mio. kr. til at forske i et molekyle, der er vigtig for overlevelse af kroppens celler (foto: Lisbeth Heilesen, AU)

Bakterier og mitokondrier – et celleorganel i eukaryote celler – indeholder en unik byggesten i deres membransystemer, som kaldes cardiolipin. Dette lipidmolekyle er vigtigt for at opretholde funktionen af membranerne, samt at sikre strukturel og funktionel integritet af membranproteinkomplekser, der er vigtige for cellernes overlevelse. Med Hallas-Møller Emerging Investigator legatet vil Rasmus Kock Flygaard etablere en forskningsgruppe, der vil studere, hvordan cardiolipin syntetiseres samt kortlægge strukturerne af de forskellige enzymer i bakterier og mitokondrier, der anvendes til denne proces.

Rasmus Kock Flygaard: ”Jeg er meget taknemlig og stolt over at modtage et Hallas-Møller Emerging Investigator grant – som der kun gives fire af om året i hele landet – hvilket sætter mig i stand til at starte min egen forskningsgruppe. I et længere perspektiv er målet for min nye forskningsgruppe at undersøge, om cardiolipin synteseenzymer i mitokondrier fra humane parasitiske organismer kan være mål for terapeutisk behandling.”

Om Hallas-Møller Emerging Investigator stipendiet

Der bliver uddelt fire Hallas-Møller Emerging Investigator grants om året i Danmark, og heraf har Institut for Molekylærbiologi og Genetik fået hele to.

Formålet med Hallas-Møller Emerging Investigator-stipendierne er at støtte og styrke udviklingen af unge og lovende forskningsledere i Danmark med nye og ambitiøse projekter, der vil bringe ny og vigtig viden inden for biovidenskab og basal biomedicin med fokus på sundhed og sygdom.

Om Rasmus Kock Flygaards forskning

Rasmus udførte sine ph.d.-studier på Institut for Molekylærbiologi og Genetik (MBG), AU, hvor han studerede reguleringsmekanismer af proteinsyntese i bakterier og eukaryote celler, med fokus på at bestemme strukturer af ribosomer i kompleks med regulatoriske faktorer. Herefter flyttede Rasmus til Stockholm, hvor han forskede i to år ved det anerkendte Science for Life Laboratory og Stockholms Universitet, med særligt fokus på strukturbestemmelse af proteinkomplekser fra mitokondrielle membraner, inden han vendte tilbage som postdoc ved MBG.

Igennem sine postdoc-studier i Stockholm har Rasmus publiceret adskillige videnskabelige artikler, som demonstrerer hidtil ukendte arkitektoniske tilpasninger af proteinkomplekser fra mitokondrier, særligt vist i en artikel der for nyligt blev publiceret i Nature, som for første gang viser et komplet respiratorisk superkompleks.

Fælles for alle de mitokondrielle proteinkomplekser Rasmus har arbejdet med er vigtigheden af cardiolipin, der fungerer som en molekylær lim og forhindrer komplekserne i at falde fra hinanden. Indsigten i denne funktion af cardiolipin vil nu inspirere Rasmus’ forskningsgruppe til at studere, hvordan dette lipid syntetiseres af forskellige typer enzymer samt inkorporeres i store proteinkomplesker.

Postdoc Rasmus Kock Flygaard
Institut for Molekylærbiologi og Genetik