René Lysdal Bærentsen: Bakterielle forsvarsmekanismer eller hvordan bakterier bliver ved med at overleve

Ph.d.-forsvar, fredag den 15. oktober, 2021. René Lysdal Bærentsen.

René Lysdal Bærentsen

René L. Bærentsen har i løbet af sit Ph.D.-studium forsket i hvordan bakterier er i stand til at overleve antibiotika, virusangreb eller sult ved at gå i dvale. Disse dvalende bakterier har vist sig at være tæt involveret med udviklingen og spredningen af multiresistens. René L. Bærentsen har undersøgt to systemer, et der bliver aktivt når bakterien begynder gå i dvale, og et der kan starte processen med at gå i dvale, uden om den normale vej.

Arbejdet bidrager til forståelsen af hvordan disse og flere systemer spiller sammen til at give bakterier et bredt forsvar mod de fleste former for angreb, og der bliver præsenteret potentielle måder hvorpå de kan omgås, derved give et våben mod udviklingen af multiresistente bakterier.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Instituttet for Molekylærbiologi og Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Fredag den 15. oktober 2021 kl. 13-16

Sted: Auditorie G1, bygning 1532, lokale 116, Aarhus Universitet, Ny Munkegade 118, 8000 Aarhus C

Afhandlingens titel: Understanding Microbial Defence Mechanisms

Kontaktinfo: René Lysdal Bærentsen, e-mail: rlb@mbg.au.dk, tlf.: +45 25432351

Professor Matthias Wilmanns, Center for Structural Biology, EMBL Hamburg and University Medical Centre, Germany

Associate Professor Clare Kirkpatrick, Department of Biochemistry and Molecular Biology, University of Southern Denmark, Denmark

Associate Professor Ernst-Martin Füchtbauer, Department of Molecular Biology and Genetics, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder: Professor Ditlev Egeskov Brodersen, Institut for Molekylær Biologi og Genetik, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Forsvaret er offentligt. Pga. situationen med coronavirus vil afhandlingen ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.nat@au.dk og få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.