Rune Hartmann er tildelt en Distinguished Investigator bevilling

Professor Rune Hartmann fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet, er tildelt en Distinghished Investigator bevilling fra Novo Nordisk Fonden på 10 mio. kr. over de næste fem år til at udvikle strategier til at begrænse inflammation medicinsk, uden at immunforsvarets evne til at bekæmpe virus begrænses væsentligt.

Rune Hartmann vil forsøge at udvikle strategier til at begrænse inflammation medicinsk, uden at immunforsvarets evne til at bekæmpe virus begrænses væsentligt (foto: Lisbeth Heilesen, AU)

Når vores immunforsvar bekæmper indtrængende virus, opstår der en situation kaldet inflammation. I realiteten er inflammation et sammensurium af processer, der sker, når immunforsvaret mobiliseres for at bekæmpe en indtrængende virus.

En af de mest iøjnefaldende ting der sker ved inflammation er, at blodgennemstrømningen til det ramte væv øges, således at det bliver rødt og varmt, hvilket også har givet processen navnet.  For at starte inflammationen må immunforsvaret først erkende den virale infektion, således at immunforsvaret både ved, hvad der skal bekæmpes, og hvor ”fjenden” er.

Om Distinguished Investigator bevillingen

Novo Nordisk Fonden giver to Distinguished Investigator bevillinger om året i Danmark.

Formålet med bevillingen 'Distinguished Investigator – Bioscience and Basic Biomedicine' er at støtte førende professorer, der foreslår at påtage sig nye og ambitiøse projekter, der vil bringe ny og vigtig indsigt i liv og sundhed.

”Første del af vores projekt omhandler de ”spejder” mekanismer, som immunforsvaret bruget til at genkende indtrængende virus med,”, udtaler Rune Hartmann. ”Selve inflammation er nødvendig for at vores immunforsvar effektivt kan bekæmpe virus, men til tider bliver inflammationen så kraftig, at den skaber alvorlig sygdom. Dette ses f.eks. hos COVID19 patienter med kraftig infektion i de nedre luftveje. Her fører inflammationen til, at der trænger væske ind i lungerne, hvilket det gør det svært at ånde.”

”I anden del af vores projekt søger vi at forstå de molekylære mekanismer, hvorved den inflammatoriske proces styres og dermed åbne nye veje til at styre inflammationen i virusinficerede patienter,” fortsætter Rune Hartmann.

Et hovedmål for forskningsgruppen er at udvikle strategier, hvorved inflammationen kan begrænses medicinsk uden at immunforsvarets evne til at bekæmpe virus begrænses væsentligt.”

Professor Rune Hartmann
rh@mbg.au.dk