Seandean Lykke Harwood: Karakterisering af det humane blodprotein α2-makroglobulin via massespektrometri

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 27. April 2021. Seandean Lykke Harwood.

Seandean Lykke Harwood
Figur 1. En foreslået model for mekanismen hvorved A2M hæmmer proteaser.

Igennem sit industrielle PhD forløb i samarbejde med Novo Nordisk har Seandean Lykke Harwood arbejdet med udvikling af massespektrometri-baserede metoder til proteinkarakterising. ?2-makroglobulin (A2M) fundet i blod blev brugt som modelprotein til anvendelse af metoderne. A2M er et protease-hæmmende protein, som findes i blod hos de fleste dyr og meget af dets historiske karakterisering er sket på MBG instituttet. Seandeans forskning har afdækket nye detaljer omkring A2Ms struktur og mekanisme (Figur 1) og lægger op til fremadrettet udvikling af terapeutiske proteiner baseret på A2M.

Ved at undersøge strukturen af A2M i sine oprindelige og protease-hæmmende tilstande har det været muligt at foreslå en model for A2Ms protease-hæmmende mekanisme.

Ved at kløve i den såkaldte lokkemadsregion på A2M, som gemmer sig midt i A2Ms indre hulrum, sætter proteaser gang i et kollaps af A2M, der fanger proteasen. Op til to proteaser kan blive fanget. A2M strukturerne blev undersøgt via flere metoder, inklusiv negativ stain elektronmikroskopi, SAXS og XL-MS.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Instituttet for Molekylærbiologi & Genetik, Faculty of Natural Sciences, Aarhus Universititet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Tirdag den 27 April 2021 kl. 09.00
Forsvaret afholdes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Jan J. Engild, jje@mbg.au.dk.

Afhandlingens titel: ?2-macroglobulin: Investigation of its native conformation, bait region, and thiol ester using mass spectrometry and mutant characterization
Kontaktinfo: Seandean Lykke Harwood, e-mail: sdlh@mbg.au.dk, tel.: +45 23 72 37 66
Michael Toft Overgaard, Professor, Department of Chemistry and Bioscience, Aalborg University
Amy Wyatt, Senior Lecturer, Flinders Medical Centre, Flinders University, Australia
Jan Trige Rasmussen, Senior Researcher, Department of Molecular Biology & Genetics, Aarhus University
Professor Jan J. Enghild, Department of Molecular Biology & Genetics, Aarhus University
Medvejleder:
Dr. Peter Kresten Nielsen, MS Characterisation, Novo Nordisk
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Pga. situationen med coronavirus vil afhandlingen ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.nat@au.dk og få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.