Sha Zhang: Forståelse for bakterielle exopolysakkariders rolle i strukturering af bakterielle rodsamfund

Ph.d.-forsvar, torsdag den 24. februar 2022. Sha Zhang.

Sha Zhang

Exopolysakkarider (EPSs) er sukker-baserede polymere, der bliver syntetiseret og udskilt af mange mikroorganismer. Mikrobielle EPSs spiller vigtige roller i etableringen af symbiotiske og patogene forhold med mikroorganismernes værtsorganismer. Som eksempel, er genkendelsen af kompatibel rhizobiel EPS, i bælgplante-rhizobia symbiose, essentiel for rodknoldsymbiose (RNS). I løbet af hendes Ph.d.-studier har Sha Zhang undersøgt bakteriel EPSs rolle i etableringen af bakterielle rodsamfund. Hun har udført genome mining på kommensale bakterier, der er associeret med Lotus japonicus, og har identificeret bakterielle gener, der forudsiges at være involveret i EPS-produktion. Baseret på denne information, har hun udført en række studier med mikrobielle samfund af stigende kompleksitet for at karakterisere plante-exopolysakkarid receptorers og bakteriel EPSs rolle i struktureringen af bakterielle rodsamfund. Disse studier giver et nyt perspektiv på EPS signaleringens rolle i modulering af bakteriel kolonisering af planterødder og rhizosfære.

Dette Ph.d.-studie blev udført i Forskerparken ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tidspunkt: Torsdag den 24. februar 2022 kl. 13.00

Sted: Ph.d.-forsvaret afholdes online

Afhandlingens titel: Understanding the roles of bacterial exopolysaccharides in shaping root-associated microbiota assembly

Kontaktinfo: Sha Zhang, e-mail: zhangsha@mbg.au.dk, tel.: +45 52 68 84 05